צור איתנו קשר
30/07/2020 מאת: Virtualion

שאלות ותשובות בנושא מציאות מדומה, מציאות רבודה ומיקס ריאליטי

מה זה מציאות מדומה (virtual reality)?

ענינו על שאלות ותשובות בנושא מציאות מדומה. מציאות מדומה הינו ביטוי קונספט (גג) לטכנולוגיית ויג'ואל יחסית חדשה בשוק באמצעותה ניתן להציב את הצופה בסביבה וירטואלית (אנימטיבית/תלת מימד מבוססת מחשב) או סביבה ריאליסטית (תלת מימד מבוססת מצלמה) וכך לגרום לצופה להרגיש שהוא נמצא בסביבה אמיתית  אך מדומה.

ישנם הרבה מרכיבים אבל אלו הם שני המרכיבים החשובים ביותר בהוצאה לפועל של הטכנולוגיה:

  • משקפי וי אר – משקפיים מיוחדים שמרכיבים על הפנים על מנת ליצור עבור הצופה את סביבת התלת מימד. על מנת ליצור את האשליה בצורה מושלמת לכול עין מוקדש מסך משלה ושני עדשות מפרידות בין העיניים לבין המסך וזאת על מנת שהמסך יתכוונן ע"פ תזוזת העינים.
  • טכניקת צילום 360 – בניגוד לטלוויזיה המסורתית בה אנו יכולים לראות את הדמויות על מסך ובדו מימד כאשר אנו חובשים את המשקפיים במציאות מדומה תהיה לנו את היכולת להסתכל לכול הכיוונים כולל למטה אחורה וקדימה כמו במציאות. אנו למעשה הופכים לדמויות בתוך הסצנה. טכניקה זו יכולה לבוא לידי ביטוי או בשימוש במצלמה מיוחדת שיודעת לצלם 360 או במחשב המסוגל לבנות סביבה שכזאת.

כך נראה סרט 360 : 

 

 

לעוד מושגים קריטיים להבנה איך מציאות מדומה עובדת ניתן לקרוא בנוסף למאמר שאלות ותשובות בנושא מציאות מדומה גם את המאמרים הבאים: חווית מציאות מדומה, ומציאות מדומה מושגי בסיס ב.

 

 ענינו על 9 שאלות נפוצות בנושא מציאות מדומה:

  1. מה הם השימושים המרכזיים של מציאות מדומה?

כיום, נעשה שימוש בטכנולוגיית VR בתחומים רבים, ביניהם:

  • משחקים – תעשיית המשחקים היא אחת מהתעשיות המפותחות ביותר מבחינת מציאות מדומה. באמצעות משקפי מציאות מדומה, אפשר ליצור חווית משחק יוצאת דופן וריאליסטית במיוחד בז’אנרים שונים של משחקים כמו מלחמה וספורט.
  • רפואה – טכנולוגיית המציאות המדומה פתחה עולם חדש של טיפול המאפשר לטפל בצורה אפקטיבית במיוחד, בעיקר במטופלים בעלי הפרעות פסיכולוגיות שונות כמו פוביות או פוסט טראומה. סימולציות – על ידי יצירת הסביבה הנכונה, אפשר להפגיש את החולים עם מקור הפחד שלהם, בין אם מדובר בפחד מטיסות או בפוסט טראומה המתעוררת בסיטואציות ספציפיות, ולאפשר להם ללמוד להתמודד עם הבעיה רגע לפני שיעמדו בפניה בחיים האמיתיים.
  • ביטחון – גם בתעשיית הביטחון נעשה שימוש בסימולציות מציאות מדומה, בין אם מדובר בתרגול לחימה בשטחים בנויים ובין אם מדובר באימון צוותי אוויר להתמודד עם כשלים ותקלות בעת טיסה.
  • נדל"ן – המציאות המדומה הופכת פופולרית יותר ויותר גם במגזר העסקי. בעזרת טכנולוגיית המציאות המדומה אפשר לצלם סרטוני תדמית יחודיים ב-360 מעלות, ולדמות בצורה ריאליסטית נכסים המשווקים על ידי חברות נדל"ן שונות כדי לאפשר לקונים ומשקיעים לחוות את הנכס, גם אם הוא אפילו לא נבנה עדיין.
  • תיירות – משקפי מציאות מדומה יכולים להוות גם כלי טלפורטציה. בגלל היכולת לראות 360 ותלת מימד תארו לכם שאתם שמים את המשקפיים ומוצאים את עצמכם באמצע הכיכר המפורסמת של טוקיו "שיבויה", ההרגשה תהיה לכם אמיתית לגמרי כאשר תושבים חולפים על פניכם במרחק סנטימטרים ספורים.
  • למידה, הכשרה ותרגול – מציאות מדומה נחשבת לכלי "למידה עמוקה" מעולה וזאת בגלל הסיבה שהמשתמש סגור בתוך חוויה מאד מאד עוצמתית ולכן הוא מרוכז מאד ללא הפרעה שכן הוא מנותק מהסביבה במצב כזה כול חוויה או התקלה שנציב בפניו תצרב אצלו בזכרון טוב טוב. בנוסף אנו נוכל להציב את הצופה בסביבת העבודה הטבעית שלו ולבצע תרגול בצורה מושלמת.
    דוגמאות למציאות מודמה ככלי תרגול, למידה והכשרה ניתן לראות היום בתחומים למשל כמו סימולציות בתחום בטיחות באתרי בניה, סימולציות תרגול הדרכות מכירה לאנשי מכירות, חפיפה לעובד חדש הנכנס לחברה, וכמובן כוחות ההצלה והבטחון.
  • הופעות מוזיקליות, ספורט ובידור – תארו לכם שאתם חובשים את המשקפיים ומוצאים את עצמכם בשורה הראשונה צופים באליפות NBA עם ניכולת לשנות זוויות ולהיות סנטימטרים ספורים מהשחקנים על המגרש. כנ"ל תארו לעצמכם שאתם בבית חובשים את המשקפיים ומוצאים את עצמכם בהופעה מטורפת של U2 רק שהפעם אתם לא בגולדן רינג אלא על הבמה עם הלהקה.

 

לעוד שימושים ב VR אשר לא מצויינים פה במסגרת שאלות ותשובות בנושא מציאות מדומה, אתם מוזמנים לטייל בבלוג שלי ולראות עוד דוגמאות.

 

  1. איזה ציוד צריך בשביל לחוות מציאות מדומה?

אחד היתרונות הבולטים של מציאות מדומה שכול החוויה מתרחשת במשקפיים ולכן אין כבר צורך להשקיע בתשתיות יקרות ומטורפות כדי לקבל חוויה עוצמתית. משקפי וי אר ברמה טובה תמיד יגיעו כערכה ויכללו את המשקפיים כמובן, שני ג'ויסטיקים, כבל הטענה, וזהו פחות או יותר. אם אנחנו רוצים לשפר את החוויה אז שווה להשקיע גם באזניות על מנת לקבל את החוויה בצורה האופטימלית (כול סוג אזניות יכול להתאים).

 

  1. מה המחיר של משקפי וי אר באיכות נמוכה ומשקפי וי אר באיכות גבוהה?

אז כמובן שמדובר בעולם ומלואו ובמנעד רחב מאד של סוגים ומינים אך כן חשוב להתעכב פה על שני דברים.

אם אתם בעולם האירועים למשל  או מחפשים מה שנקרא לתת זבנג חד פעמי לצופים שלכם אז יש לכם את האפשרות להשתמש במשקפי וי אר כמו גוגל קארד בורד. מדובר במשקפיים מקרטון שלתוכם מכניסים את הטלפון הסלולרי שלנו אשר מסוגל לשדר 360. זו כמובן תהיה האופציה הזולה וגם שם יש מנעד רחב החל מ 30 ש"ח למשקף ועד ל 200 ש"ח למשקף. כמובן שעם העלות גם טיב החומר משתפר והופך לפלסטיק.

אם אתם בעולם יותר יציב מעולם האירועים ומחפשים חוויה לטווח הארוך אז ישנם חברות משקפי וי אר הרבה יותר משוכללות ועמידות שיספקו גם כמובן חוויה הרבה יותר נוחה וטובה כולל אחריות כולל פלטפורמה וכול מה שצריך.

בקטגוריה זו בולטות חברות כמו oculos  (שנקנתה ע"י פייסבוק) או HTC  ופה המחירים כבר יכולים לנוע החל מ 1,000 ש"ח ועד 6,000 ש"ח ליחידה. לשלושת המותגים המובילים היום והשוואה ביניהם ניתן להיכנס למאמר זה. 

 

4. האם חייבים לקנות את המשקפיים או שניתן להשכירם?

תלוי מה הדרישות שלכם. אם אתם מחפשים מוצר או חוויה לטווח הארוך כמובן שעדיף לקנות. אם אתם מחפשים חוויה לטווח הקצר כמו למשל הרצאות, סדנאות, ימי הולדת וכדו' אז כמובן שכדאי להשכיר. אנו מציעים להשכרה ציוד וי אר כגון משקפיים, מצלמות, סאונד וכדו'.

כך נראית אטרקציית מציאות מדומה לאירוע : 

 

5. איזה תוכן אפשר להקרין במציאות מדומה?

אז כמובן שעם הפיכת המציאות המדומה למיין סטרים כול הפלטפורמות המוכרות לנו התחילו לספק תוכן למשקפיים. תוכן ב 360 ניתן למצוא בשפע ביו טיוב, פייסבוק וכמובן בפלטפורמות של החברות הגדולות כמו oculos  שציינתי מקודם. חברת oculos מציגה את עצמה לא רק כחברת ייצור משקפיים אלא גם כפלטפורמת תוכן. כמו הטלפונים של apple שלא רק מייצרים טלפונים אלא גם מארחים אצלם בחנות IOS אפליקציות רבות.

 

6. האם התוכן במשקפיים יעלה לי כסף?

זה תלוי. בפלטפורמות השונות שציינתי לעיל תמצאו גם תוכן חינמי אך גם תוכן בתשלום כמו שאפליקציות בטלפון לפעמים עולות לנו כסף אם נחליט להוריד אותם. בתוך התפריט של oculos למשל תוכלו למצוא הרבה מאד משחקים, סרטים, אפליקציות חלקן בתשלום וחלקן בחינם.

 

7. האם אני בתור חברה, עסק, יזם יכול ליצור תוכן בהתאמה אישית לצרכיי?

בהחלט כן אך בשביל זה אתם זקוקים לשירותיו של סטודיו המתמחה בטכנולוגית מציאות מדומה. ישנן חברות היום בישראל אשר יכולות לתת את השירות משלב אפיון המוצר דרך ההוצאה לפועל ועד הגשת המוצר הסופי כולל הטמעת התוכן במשקפיים האידיאליות.

 

8. איך אדע לבחור את הסטודיו הנכון שישרת את צרכיי בצורה הטובה ביותר?

באמצעות כמה פרמטרים שחשוב לבדוק:

  • כמה זמן הסטודיו קיים בשוק.
  • האם הוא ביצע כבר עבודות מוחכות עבור לקוחות קיימים בתחום המציאות המדומה.
  • האם האתר שלו פעיל ומעודכן בתוכן הקשור לטכנולוגיה.
  • האם הסטודיו מומלץ ברשת ע"י לקוחות ובמידה ולא אפשר לבקש ישירות מהסטודיו לפנות ללקוחות עבר.

 

9. כמה עולה פיתוח, תכנות, עיצוב, הטמעה והפקת חווית מציאות מדומה למשקפיים?

כמובן שזה תלוי בהרבה מאד פרמטרים וזוהי שאלה שבאופן טבעי קשה לענות עליה במסגרת שאלות ותשובות בנושא מציאות מדומה, אך כן יש עוגנים מסוימים בתהליך עם מחירים קבועים ולהרחבה תוכלו לקרוא את מאמר זה שכתבתי עבורכם מציאות מדומה מחיר.

 

מה זה מציאות רבודה (augmented reality)?

מציאות רבודה הינה טכנולוגיה המאפשרת להוסיף שכבות מידע ממוחשבות על המציאות הקיימת ובכך להעשיר אותה. המשתמשים במציאות רבודה חווים עולם מציאותי משופר והמידע הווירטואלי מהווה כלי בפעילות היום יום, מאפשרויות של הוספת מידע טקסטואלי למציאות ועד סיוע למנתחים המצילים חיים.

 

ענינו על 6 שאלות נפוצות בנושא מציאות רבודה:

1. מה ההבדל בין מציאות מדומה למציאות רבודה?

במציאות מדומה כאשר אנו חובשים את משקפיי ה vr ואזניות אנו נכנסים לחוויה סגורה המנותקת לגמרי מהמציאות. מדובר בעולם 360 טוטאלי אשר עוטף את הצופה ומעתיק אותו למציאות אחרת, מציאות וירטואלית.

מסיבה זו מציאות מדומה נחשבת לכלי למידה מעולה שכן אי אפשר להפריע לצופה והוא נמצא ברמת ריכוז מאד מאד גבוהה.

לעומת זאת, מציאות רבודה הינה חוויה הרבה פחות אטומה וסגורה ומטרתה דווקא נגדית למציאות מדומה. לא לשגר את הצופה למציאות אחרת אלא להעשיר את המציאות הקיימת שלו ולהשתמש בה. מה הכוונה? דממינו לכם שבעתיד אנו נלך עם משקפיים שקופים כמו משקפי ראייה רגילות (ולא משקפיים אטומות כמו במציאות מדומה) ברחוב מסוים בתל אביב. באמצעות המשקפיים אנו עדיין נראה את הרחוב כמו במציאות אך על גביי עדשות המשקף אנו נראה כול מיני נתונים הרלוונטים לרחוב בו אנו הולכים. החל מפרסומות של בעלי עסק הנמצאים על רחוב זה ועד נתונים של כמות החניה הפנויה ברחוב זה.

 

 

2. איך משתמשים במציאות רבודה?

למציאות רבודה מס קטגוריות שונות כאשר הקטגוריה הפופלרית והמוכרת ביותר הינה AR מבוססת הדגשה. קטגוריה זאת נקראת גם זיהוי אוביקט והיא באה לידי ביטוי כאשר אנו פותחים את מצלמת הטלפון שלנו או שאפליקציה מיוחדת עושה זאת באופן אוטומטי ואנו סורקים ברקוד. ניתן לראות ברקודים כאלה למשל על פרסומות בתחנת אוטובוס. הבר קוד משמש בעצם כטריגר המפעיל חוויה כלשהי שאנו רוצים שהצופה יראה. זה יכול להיות כול דבר החל מהובלת הצופה לאתר האינטרנט שלנו ועד להנפשת אלמנט מסוים על התמונה הנסרקת. את אותה הפעולה אפשר לעשות גם על גביי טאבלט עם מצלמה.

הברקוד נראה ככה:

 

להרחבה בנוגע לעוד סוגי  טכנולוגיות בתחום המציאות הרבודה ניתן להיכנס למאמרים הבא : מה זה מציאות רבודה?

 

3. כיצד מציאות רבודה יכולה לשרת אותי או את העסק שלי?

כמו במציאות מדומה ההולכת וגדלה בהרבה תעשיות, הדבר נכון גם לגביי מציאות רבודה. מכיוון שמדובר בטכנולוגיה אשר תפקידה להעשיר את המציאות הקיימת ולהאריך את היכולות שלנו כבני אדם ישנם הרבה אפשרויות :

  • אמנות – כמו שאפשר היום להיכנס למוזיאון ולקבל מדריך שמע כך ניתן היום להטמיע ברקודים/מרקרים בכול תמונה או פסל במוזיאון וברגע שנכוון את המצלמה שלנו לברקוד אנו יכולים לקבל מידע נוסף על עבודת האמנות שאנו מסתכלים עליה. מידע זה יכול להיות טקסט או קריינות או אלמנט גרפי. במילים אחרות עכשיו נוכל להוסיף גם מדריך ויזואלי למדריך השמע במוזיאון.
  • תפריטים במסעדות – דוגמא מאד מעניינת שניתן לראות היום כבר במסעדות ולאור משבר הקורונה. על השולחן בו אנו סועדים נוכל לראות ברקוד שהוטמע על השולחן וכך ברגע שנושיט את הטלפון שלנו לברקוד ייפתח לנו תפריט המסעדה בצורה ויזואלית על צג הטלפון שלנו.
  • רהיטים לבית – תארו לכם שהייתם יכולים להסתכל על קטלוג איקאה בבית, לבחור את המוצר הרצוי מהקטלוג ולהקרין אותו במיקום המדוייק בו תרצו שהרהיט יונח בבית. מבלי הצורך לגלות שהרהיט לא מתאים לכם רק לאחר שקניתם את המוצר.
  • הפניית הצרכן מהעולם הפיזי אל אתר האינטרנט שלי – אם אתם מוכרים מוצר מדף מסוים בסופר למשל והייתם רוצים לתת עוד מידע טקסטואלי אודות המוצר אך אין לכם עוד מקום על המדף. מציאות רבודה תוכל לעזור. אם תטמיעו ברקוד על המוצר אותו הצרכן יוכל לסרוק כך תוכלו לגרום לצרכן להגיע אל אתר האינטרנט שלכם ( זכיתם בטראפיק) ולספק לו עוד מידע על המוצר.

 

 רוצים לקרוא עוד על איך מציאות רבודה יכולה לשרת אתכם? כנסו למאמר הזה ותראו איך החברות הגדולות עושות את זה : הגדלת מכירות במציאות רבודה.

 

 4. באילו מכשירים ניתן להשתמש במציאות רבודה?

כרגע ע"פ מצב השוק ניתן להשתמש במציאות רבודה על גביי טלפונים סלולרים או טאבלטים, או לבטופים ולמעשה מכשירים שקיימת בהם מצלמה . בעתיד כאשר הטכנולוגיה תבשיל אנו נוכל להשתמש בטכנולוגיה גם על גביי משקפי ראייה ומשקפי שמש אותם נחבוש ביום יום.

 

5. איך אני יוצר לעצמי חווית מציאות רבודה?

בניגוד לטכנולוגיית מציאות מדומה אשר ניתן פשוט לקנות משקפיי VR וליהנות מתוכן חינמי באינטרנט, במציאות רבודה הסיפור הוא אחר. מדובר בכלי מאד פרגמטי (מאד מכוון מטרה ולא רק אסקפיזם) ולכן אתם תהיו חייבים את עזרתו של סטודיו המומחה בטכנולוגיה ויכול להאיר לכם את הדרך. מדובר  בשיטות שונות של תכנות אשר דורשות אנשי מקצוע.

 

6. איך אני מוצא אנשי מקצוע בתחום המציאות הרבודה?

כמו בטכנולוגיית מציאות מדומה גם פה המצב דומה. מדובר בתחום יחסית חדש בארץ וקשה למצוא אנשים טובים שמתמחים בטכנולוגיה. להלן מס' טיפים שיעזרו לכם למצוא :

  • המלצות – תתחקרו ותשאלו אנשים שאתם מכירים בתחום אם יצא להם לעבוד עם אנשי מקצוע.
  • עבודות מוחכות – אם הגעתם לאיש מקצוע בתחום המציאות הרבודה תמיד תשאלו אותו אילו פרויקטים הוא כבר עשה ועבור מי והאם הפרויקט עדיין קיים ופועל בשטח.
  • חפשו מידע על אותו בעל מקצוע/סטודיו באינטרנט – תבדקו כמה הוא פעיל בתחום הזה ( רשתות חברתיות וכדו'). מה הפוסט/עדכון אחרון שלו בתחום?
  • האם לחברה אתר והאם מוצגות שם עבודות באוגמנטד ריאליטי.

 

מה זה מיקס ריאליטי (mixed reality)?

מיקס ריאליטי הינו סביבת משתמש המשלבת בין המציאות הפיזית שבה אנו חיים ( המציאות האמיתית) לבין העולם הדיגיטלי/וירטואלי . בסביבה זו ניתן ליצור אינטראקציה בין אוביקטים פיזיים לבין אוביקטים וירטואלים. דוגמא טובה לכך תהיה משחק שאנו משחקים במציאות מדומה. מצד אחד היוזר אשר ילבש את המשקפיים ימצא את עצמו בסביבה אנימטיבית לחלוטין וששום דבר ממנה הוא לא אמיתי אך כאשר הוא יתכופף להרים את האקדח שלו הוא ישתמש בג'ויסטיק שיאפשר לו להרים את האקדח מהרצפה. ז"א הפעולה במשחק תהפוך לפעולה אמיתית במציאות. אם תסתכלו על השחקן מהצד תוכלו לראות שהוא ממש מתכופף ומרים משהו מהרצפה.

עם הזמן המונח מיקס ריאליטי השתדרג ומביני דבר כיום כבר קוראים לזה XR (extended reality) וזאת מהסיבה שסביבה כזאת מאפשרת לנו "להאריך" את האיברים שלנו או את המציאות שלנו ולהגיע ליכולות חדשות ומשוכללות/יעילות הרבה יותר כבני אדם.

 

 

ענינו על מס' שאלות בנושא מיקס ראליטי:

1. מה ההבדלים בין טכנולוגיות מציאות מדומה, מציאות רבודה ומיקס ריאליטי?

  • מציאות רבודה – אוביקטים אינטראקטיבים מועמסים  על המציאות הפיזית, כאשר ניתן לתמרן אותם ע"פ דרישותינו. מציאות רבודה מוסיפה שכבות מידע על העולם האמיתי בו אנו חיים.
  • מציאות מדומה – המציאות האמיתית מוסתרת לגמרי מהצופה והוא נמצא כרגע בחוויה דיגיטלית לחלוטין המנותקת מהמציאות. מציאות מדומה יוצרת סימולציה דיגיטלית של העולם האמיתי.
  • מציאות מעורבבת ( mixed reality או XR) מציאות מוארכת ( extended reality) – היכולות של מציאות מדומה ומציאות רבודה מעורבבים ביחד על מנת לאחד בין המציאות הפיזית לבין העולם הדיגיטלי על מנת ליצור סביבה אחת בה אוביקטים פיזיים ואוביקטים דיגיטלים חיים ביחד ומתקשרים ביניהם בזמן אמת.

 

2. אילו מקרי שימוש יכולים להיות לטכנולוגיות מיקס ריאליטי?

  • בנייה – מנהלי עבודה באתרי בניה יכולים להשתמש ב MR על מנת לסמן לעובדיהם איזה עוד עבודה נשארה להשלים באתר. לדוגמא מנהל עבודה יכול לסמן סיכה וירטואלית על ציוד שלא עובד כראוי באתר. העובדים יקבלו על כך איתות בקסדה שלהם עם ניתוח נתונים כיצד לטפל בבעיה בציוד ואיפה הציוד נמצא.
  • ייצור – מהנדסי פיקוח יוכלו להשתמש בקסדות MR במהלך סיורים שלהם במפעל ולקבל מידע בזמן אמת אודות מכונות המפעל. מידע על ביצועי המכונה וספיקת האנרגיה יכולים להיות משודרים לקסדת המפקח באמצעות טכנולוגיית NFC ( תקשורת באמצעות קרבה) בזמן אמת.
  • עיצוב – מעצבים תעשייתים יכולים להשתמש בטכנולוגיית MR על מנת לראות מוצרים עוד לפניי שהם יוצרו/נבנו. לדוגמא מהנדסי חלל יוכלו להשתמש במיקס ריאליטי על מנת לראות אבטיפוס של רכב חללי עוד לפניי שהוא נבנה על מנת לזהות כשלים פוטנציאלים וכך להוריד את כמות הזמן והעלות המושקעת בפיתוח.
  • תקשורת b2bחברות בין לאומיות יכולות להשתמש בטכנולוגיות XR על מנת לבצע שיחות בין צוותי עיצוב המוצר במדינות שונות. תוך כדי השיחה המשתתפים יוכלו לראות את המוצר בגודל אמיתי ובתלת מימד וכך לדון על המוצר ביחד.
  • רפואה – באמצעות קסדות MR סטודנטים לרפואה יוכלו להסתכל על מודל תלת מימד של גוף האדם בזמן אמת וכך ללמוד ביחד על האנטומיה של הגוף.

 אם תרצו לרחיב את הידע בנושא שימושי מציאות מעורבבת תוכלו להיכנס למאמר הבא : מציאות מעורבבת (מה קורה שהעולם הדיגיטלי והאמיתי מתערבבים).

 

3. כיצד אני יכול להשתמש כיום בטכנולוגיית XR?

ע"פ השוק כרגע מעבר לטכנולוגיות המציאות רבודה ומציאות מדומה שציינתי לאורך המאמר קסדת ה hololens  של מיקרוסופט מסתמנת כאמצעי הטוב ביותר לקבל תוכן MR טהור. קסדה זו עדיין לא ניתנת לרכישה בארץ ועלותה מאד גבוהה גם בחו"ל. בעתיד הקרוב אנו עתידים לראות סמארטפונים, טאבלטים ומשקפיים חכמות וקלילות שיחליפו את קסדות ה MR.

 

4. איזה טכנולוגיית MR כן קיימת היום בשוק הישראלי לשימוש?

הולוגרמות. מה זה הולוגרמה?

הולוגרמה נעשית בתהליך הולוגרפי המבוסס על טכניקת צילום אשר מקליטה אור המפוזר מאוביקט מסוים ואז מציגה את התוצאה בתלת מימד.

 

ענינו על מס' שאלות נפוצות אודות הולגרמות

1. אילו סוגי הולוגרמות קיימות היום בארץ?

  • מאורר הולוגרמה – מכשיר המציג הולוגרמה צפה בתלת מימד.
  • פירמידה תלת מימדית – הצגת הולוגרמה תלת מימדית בתוך פירמידה שקופה.
  • מוכר וירטואלי – הולוגרמה המוקרנת על בסיס מעוצב כמו בן אדם אמיתי ובאותו הגודל.
  • מדריך וירטואלי – הולוגרמה המוקרנת על מיצג זכוכית ובו ניתן לשתול כול דמות שנרצה.

 

זה נראה ככה: 

 

הנפשת מודלים פיזיים כמו בתצוגות מוזיאונים – הולוגרמה המוקרנת על זכוכית ומעירה לחיים את המודל הפיזי הנמצא מאחורי הזכוכית. זה נראה ככה: 

 

לעוד סוגי הולוגרמות ודוגמאות מהעולם ניתן להיכנס למאמרים הבאים: שילוב הולוגרמות באירועים פרונטאלים ווירטואלים, הולוגרמות.

 

2. אילו שימושים אני יכול לעשות בהולוגרמות בתור בעל עסק/חברה?

  • מיצגי הולוגרמות למוזיאונים ומרכזי מבקרים – הולוגרמה יכולה להיות כול דמות שאנו נרצה החל מאנשים אמיתיים שכבר לא חיים, חיות ואלמנטים מעולם הפנטזיה ולמעשה כול העולה בדמיון שלנו. מיצג הולוגרמי במוזיאון או מרכז מבקרים יכול לחבר את הקהל בצורה יותר מהודקת ומהפנטת לתוכן המוצג במוזיאון.
  • מוכר וירטואלי – הולוגרמה זו מתאימה כמעט לכול בעל עסק שמוכר משהו בחנות. המוכר הוירטואלי יכול לקבל את הצרכנים בכניסה לחנות או להסביר על מוצר מסוים ולענות על שאלות נפוצות.
  • מאוורר הולוגרמי – יכול מאד להתאים לעולם האירועים ומרכזי קניות. ניתן להציב מאוורר שכזה לאורך שדרה בקניון או בתוך חנות ולהקרין מותג מסוים שאנו רוצים להבליט.
  • פירמידה תלת מימדית – היתרון של פירמידה תלת מימדית שאשפר לראות את ההולוגרמה ב 360 בניגוד להולוגרמות אחרות. בין השאר יכולה להתאים למצבים שבו אנו רוצים לקיים דיון אודות אוביקט מסוים שיכול להיות מוקרן בחלל ולצוף באוויר.
  • הולוגרמה של בן אדם בגודל טבעי – מתאים מאד להרצאות, הופעות ושידורי זום. ניתן להקרין הולוגרמה של בן אדם (מרצה, זמר מפורסם ) על במה וכך המרצה איננו חייב אפילו להגיע לאירוע. הולוגרמות ניתן להקרין גם בלייב סטרים וכך להשיג את אפקט ההופעה החיה ואינטראקציה עם הקהל.

 

  3. כיצד עובדת ההולוגרמה והאם אני יכול לייצר הולוגרמה לעצמי?

ייצור הולוגרמה מורכב ממס שלבים הכוללים אופטיקאים מוסמכים, טכניקות וזוויות צילום, סאונד אנימציה וארט.

מדובר בפרויקט ויזואלי מורכז המשלב בין העולם הפיזי לעולם הדיגיטלי ולכן אם אתם אוטודידקטים אז ברור שאפשר אך בכול מקרה אחר עדיף לפנות למומחים בתחום.

 

כותב המאמר שאלות ותשובות בנושא מציאות מדומה הינו דוד בן משה מנכ"ל סטודיו virtualion  המתמחה ביישומן של טכנולוגיות מציאות רבודה, מציאות מדומה, מיקס ריאליטי והולוגרמות.