מה זה מציאות מדומה (virtual reality)?
מציאות מדומה היא ביטוי קונספט (גג) לטכנולוגיית ויז'ואל יחסית חדשה בשוק. באמצעותה ניתן להציב את הצופה בסביבה וירטואלית (אנימטיבית / תלת ממד מבוססת מחשב) או ריאליסטית (תלת ממד מבוססת מצלמה), ובכך לגרום לצופה להרגיש שהוא נמצא בסביבה אמיתית אך מדומה.
ישנם מרכיבים רבים הדרושים להוצאה לפועל של הטכנולוגיה, אבל אלו הם השניים החשובים ביותר:
- משקפי מציאות מדומה – משקפיים מיוחדים שמרכיבים על הפנים על מנת ליצור עבור הצופה את הסביבה התלת ממדית הדרושה. במטרה לספק את האשליה בצורה מושלמת, לכל עין מוקדש מסך משלה. שתי עדשות מפרידות בין העיניים לבין המסך, כדי שהמסך יתכוונן על פי תזוזת העיניים.
- טכניקת צילום 360 – בניגוד לטלוויזיה המסורתית, בה אנו יכולים לראות את הדמויות על מסך ובדו ממד, כאשר אנו חובשים את המשקפיים במציאות מדומה תהיה לנו את היכולת להסתכל לכל הכיוונים – כולל למטה, אחורה וקדימה, כמו במציאות. אנו למעשה הופכים לדמויות בתוך הסצנה. טכניקה זו יכולה לבוא לידי ביטוי בשימוש במצלמה מיוחדת שיודעת לצלם 360, או במחשב המסוגל לבנות סביבה שכזאת.
כך נראה סרט המבוסס על צילום 360:
למושגים קריטיים להבנה איך מציאות מדומה עובדת, ניתן לקרוא בנוסף למאמר שאלות ותשובות בנושא מציאות מדומה גם את המאמרים הבאים: חווית מציאות מדומה ו-מציאות מדומה מושגי בסיס ב.
ענינו על 9 שאלות נפוצות בנושא מציאות מדומה:
-
מה הם השימושים המרכזיים של מציאות מדומה?
כיום נעשה שימוש בטכנולוגיית VR בתחומים רבים, ביניהם:
- משחקים – תעשיית המשחקים היא אחת המפותחות ביותר מבחינת מציאות מדומה. באמצעות משקפי מציאות מדומה, אפשר ליצור חוויית משחקי VR יוצאת דופן וריאליסטית, במיוחד בז’אנרים ספציפיים של משחקים כמו מלחמה וספורט.
- רפואה ופסיכולוגיה – טכנולוגיית המציאות המדומה פתחה עולם חדש של טיפול המאפשר לטפל בצורה אפקטיבית במיוחד, בעיקר במטופלים בעלי הפרעות פסיכולוגיות שונות כמו פוביות או פוסט טראומה. עוד כדאי להזכיר סימולציות – על ידי יצירת הסביבה הנכונה, אפשר להפגיש את החולים עם מקור הפחד שלהם, בין אם מדובר בפחד מטיסות או בפוסט טראומה המתעוררת בסיטואציות ספציפיות, ולאפשר להם ללמוד להתמודד עם הבעיה רגע לפני שיעמדו בפניה בחיים האמיתיים.
- ביטחון – גם בתעשיית הביטחון מתבססים רבות על סימולציות מציאות מדומה, בין אם מדובר בתרגול לחימה בשטחים בנויים ובין אם מדובר באימון צוותי אוויר להתמודד עם כשלים ותקלות בעת טיסה.
- נדל"ן – המציאות המדומה הופכת פופולארית יותר ויותר גם במגזר העסקי, לרבות בגזרת הנדל"ן. בעזרת טכנולוגיית VR אפשר לצלם סרטוני תדמית ייחודיים ב-360 מעלות. בכך ניתן לדמות בצורה ריאליסטית נכסים המשווקים על ידי חברות נדל"ן שונות כדי לאפשר לקונים ומשקיעים לחוות את הנכס, גם אם הוא אפילו לא נבנה עדיין.
- תיירות – משקפי מציאות מדומה יכולים להוות גם כלי טלפורטציה ולשווק יעדי ואתרי תיירות. בזכות היכולת לראות 360 מעלות ותלת ממד, תארו לכם שאתם שמים את המשקפיים ומוצאים את עצמכם באמצע הכיכר המפורסמת של טוקיו "שיבויה". ההרגשה תהיה לכם אמיתית לגמרי כאשר תושבים חולפים על פניכם במרחק סנטימטרים ספורים. בכך תוכלו להכיר את היעד ולחוות אותו, ואין הרבה מקדמי מכירות מובהקים יותר.
- הכשרה ותרגול – מציאות מדומה נחשבת לכלי "למידה עמוקה" מעולה, כך שזהו כלי מרכזי של משחוק בלמידה או משחוק בחינוך. סיבה מרכזית לכך היא שהמשתמש סגור בתוך חוויה מאוד עוצמתית, מנותק מהסביבה, ולכן הוא מרוכז במיוחד ולא חווה הפרעות. במצב כזה, כל חוויה או התקלה שנציב בפניו תיצרב אצלו בזיכרון טוב טוב. בנוסף, נוכל להציב את הצופה בסביבת העבודה הטבעית שלו ולבצע תרגול בצורה מושלמת.
דוגמאות למציאות מדומה ככלי תרגול, למידה והכשרה ניתן לראות היום במגוון תחומים, למשל: סימולציות בתחום בטיחות באתרי בנייה, סימולציות תרגול הדרכות מכירה לאנשי מכירות, חפיפה לעובד חדש הנכנס לחברה, וכמובן – כוחות ההצלה והביטחון. - הופעות מוזיקליות, ספורט ובידור – תארו לכם שאתם מרכיבים את המשקפיים ומוצאים את עצמכם בשורה הראשונה של אולם NBA, עם יכולת לשנות זוויות ולהיות סנטימטרים ספורים מהשחקנים על המגרש. על אותו עיקרון, דמיינו שאתם מרכיבים משקפי VR בבית ומוצאים את עצמכם בהופעה מטורפת של U2, רק שהפעם אתם לא בגולדן רינג אלא על הבמה עם הלהקה.
לעוד שימושים ב VR אשר לא מצוינים כאן, במסגרת המאמר של שאלות ותשובות בנושא מציאות מדומה, אתם מוזמנים לטייל בבלוג שלי ולראות עוד דוגמאות.
-
איזה ציוד צריך בשביל לחוות מציאות מדומה?
אחד היתרונות הבולטים של מציאות מדומה הוא שכל החוויה מתרחשת במשקפיים, ולכן אין כבר צורך להשקיע בתשתיות יקרות ומטורפות כדי לקבל חוויה עוצמתית. משקפי VR ברמה טובה תמיד יגיעו כערכה, ויכללו את המשקפיים כמובן, שני ג'ויסטיקים, כבל הטענה… וזהו פחות או יותר. אם אנחנו רוצים לשפר את החוויה, שווה להשקיע גם באוזניות איכותיות כאשר כל סוג אוזניות יכול להתאים.
-
מה המחיר של משקפי VR באיכות נמוכה, לעומת משקפי VR באיכות גבוהה?
כמובן שמדובר בעולם ומלואו ובמנעד רחב מאד של סוגים ומינים, אך כן חשוב להתעכב פה על שני דברים.
אם אתם בעולם האירועים, למשל, או מחפשים מה שנקרא "לתת זבנג" חד פעמי לצופים שלכם – אז יש לכם את האפשרות להשתמש במשקפי וי אר כמו גוגל קארד בורד. מדובר במשקפיים מקרטון שלתוכם מכניסים את הטלפון הסלולרי שלנו, אשר מסוגל לשדר 360. זו כמובן תהיה האופציה הזולה, אך גם בה שם יש טווח רחב של מחירים: החל מכ-30 ש"ח למשקף ועד לכ-200 ש"ח. כמובן שעם התייקרות המחיר, גם טיב החומר משתפר והופך לפלסטיק.
אם אתם בעולם יותר יציב מעולם האירועים ומחפשים חוויה לטווח הארוך, כדאי שתכירו חברות משקפיים הרבה יותר משוכללות. חברות אלה צפויות לספק לכם חוויה הרבה יותר נוחה ואיכותית, כולל אחריות, פלטפורמה וול מה שצריך. בקטגוריה זו בולטות חברות כמו אוקולוס (Oculos, שנקנתה על ידי פייסבוק) או HTC. פה המחירים כבר יכולים לנוע החל מכ-1,000 ש"ח ועד לכ-6,000 ש"ח ליחידה. השוואה בין שלושת המותגים המובילים כיום של משקפי מציאות מדומה תוכלו למצוא באתר.
4. האם חייבים לקנות את המשקפיים, או שניתן להשכירם?
תלוי מהן הדרישות שלכם. אם אתם מחפשים מוצר או חוויה לטווח הארוך, כמובן שעדיף לקנות. אם אתם מחפשים חוויה נקודתית או לטווח הקצר – כמו למשל הרצאות, סדנאות, ימי הולדת וכדומה – רצוי לשכור את הציוד. אנו מציעים להשכרה ציוד וי אר מגוון, כגון משקפיים, מצלמות, סאונד וכדומה.
כך נראית אטרקציית מציאות מדומה לאירועים:
5. איזה תוכן אפשר להקרין במציאות מדומה?
עם הפיכת המציאות המדומה למיינסטרים, כל הפלטפורמות המוכרות לנו התחילו לספק תוכן למשקפיים. תוכן ב-360 מעלות ניתן למצוא בשפע ביוטיוב, פייסבוק וכמובן בפלטפורמות של החברות הגדולות כמו Oculos שציינתי מקודם. חברת Oculos מציגה את עצמה לא רק כחברת ייצור משקפיים, אלא גם כפלטפורמת תוכן. כמו הטלפונים של Apple, שלא רק מייצרים טלפונים אלא גם מארחים אצלם בחנות IOS אפליקציות רבות.
6. האם התוכן במשקפיים יעלה לי כסף?
זה תלוי. בפלטפורמות השונות שציינתי לעיל, תמצאו תוכן חינמי אך גם תוכן בתשלום: ממש כמו שאפליקציות בטלפון לפעמים עולות לנו כסף אם נחליט להוריד אותם. בתוך התפריט של Oculos, לראיה, תוכלו למצוא הרבה מאד משחקים, סרטים ואפליקציות, בחינם או בתשלום.
7. האם אני בתור חברה, עסק, יזם יכול ליצור תוכן בהתאמה אישית לצרכיי?
בהחלט כן אך בשביל זה אתם זקוקים לשירותיו של סטודיו המתמחה בטכנולוגית מציאות מדומה. ישנן חברות היום בישראל אשר יכולות לתת את השירות משלב אפיון המוצר דרך ההוצאה לפועל ועד הגשת המוצר הסופי כולל הטמעת התוכן במשקפיים האידיאליות.
8. איך אדע לבחור את הסטודיו הנכון שישרת את צרכיי בצורה הטובה ביותר?
באמצעות כמה פרמטרים שחשוב לבדוק:
- כמה זמן הסטודיו קיים בשוק?
- האם הוא ביצע כבר עבודות מוכחות בתחום המציאות המדומה עבור לקוחות קיימים?
- האם האתר שלו פעיל ומעודכן בתוכן הקשור לטכנולוגיה?
- האם הסטודיו מומלץ ברשת על ידי לקוחות? אם לא, האם אפשר לבקש ישירות מהסטודיו לפנות ללקוחות עבר?
9. כמה עולה פיתוח, תכנות, עיצוב, הטמעה והפקת חווית מציאות מדומה למשקפיים?
כמובן שהמחיר תלוי בהרבה מאוד פרמטרים, וזוהי שאלה שבאופן טבעי קשה לענות עליה. עם זאת, יש עוגנים מסוימים בתהליך עם מחירים קבועים או לכל הפחות דומים. להרחבה תוכלו לקרוא את מאמר זה שכתבתי עבורכם, בנושא מציאות מדומה מחיר.
מה זה מציאות רבודה (augmented reality)?
מציאות רבודה היא טכנולוגיה המאפשרת להוסיף שכבות מידע ממוחשבות על המציאות הקיימת, ובכך להעשיר אותה. המשתמשים במציאות רבודה חווים עולם מציאותי משופר, והמידע הווירטואלי מהווה כלי בפעילות היום יום: מאפשרויות של הוספת מידע טקסטואלי למציאות, ועד סיוע למנתחים המצילים חיים.
להלן דוגמה הממחישה בדיוק את העשרת המציאות. כך נראה פילטר AR שפיתחנו עבור טקס הבוגרים הווירטואלי של אוניברסיטת בר אילן.
כאן תוכלו לראות כיצד מוסיפים עוד שכבה על המציאות הקיימת.
ענינו על 6 שאלות נפוצות בנושא מציאות רבודה:
1. מה ההבדל בין מציאות מדומה למציאות רבודה?
במציאות מדומה, כאשר אנו חובשים את משקפיי ה-vr ואוזניות, אנו נכנסים לחוויה סגורה המנותקת לגמרי מהמציאות. מדובר בעולם 360 טוטאלי, אשר עוטף את הצופה ומעתיק אותו למציאות אחרת – מציאות וירטואלית. מסיבה זו מציאות מדומה נחשבת לכלי למידה מעולה, שכן אי אפשר להפריע לצופה והוא נמצא ברמת ריכוז מאוד מאוד גבוהה.
לעומת זאת, מציאות רבודה היא חוויה הרבה פחות אטומה וסגורה. מטרתה דווקא נגדית למציאות מדומה: לא לשגר את הצופה למציאות אחרת, אלא להעשיר את המציאות הקיימת שלו ולהשתמש בה. למה הכוונה? דמיינו לכם שבעתיד אנו נלך ברחוב מסוים בתל אביב עם משקפיים שקופים, כמו משקפי ראייה רגילים (ולא אטומים כמו במציאות מדומה). באמצעות המשקפיים אנו עדיין נראה את הרחוב כמו במציאות, אך על גבי עדשות המשקף נבחין בכל מיני נתונים הרלוונטיים לרחוב בו אנו הולכים: החל מפרסומות של בעלי עסק הנמצאים על רחוב זה, ועד לנתונים על כמות החניות הפנויות בו.
2. איך משתמשים במציאות רבודה?
למציאות רבודה מספר קטגוריות שונות, כאשר הקטגוריה הפופולארית והמוכרת ביותר היא AR מבוססת הדגשה. קטגוריה זאת נקראת גם "זיהוי אובייקט", והיא באה לידי ביטוי כאשר אנו פותחים את מצלמת הטלפון שלנו או לחלופין כשאפליקציה מיוחדת עושה זאת באופן אוטומטי ואנו סורקים ברקוד (ניתן לראות ברקודים כאלו למשל על פרסומות בתחנת אוטובוס). הברקוד משמש בעצם כטריגר, המפעיל חוויה כלשהי שאנו רוצים שהצופה יראה. זה יכול להיות כל דבר, החל מהובלת הצופה לאתר האינטרנט שלנו ועד להנפשת אלמנט מסוים על התמונה הנסרקת. את אותה הפעולה אפשר לעשות גם על גבי טאבלט עם מצלמה.
הברקוד נראה ככה:
3. כיצד מציאות רבודה יכולה לשרת אותי או את העסק שלי?
כמו במציאות מדומה ההולכת וגדלה בתעשיות רבות, כך גם גם לגבי מציאות רבודה. מכיוון שמדובר בטכנולוגיה אשר תפקידה להעשיר את המציאות הקיימת ולהאריך את היכולות שלנו כבני אדם, ישנן הרבה אפשרויות:
- אומנות – ממש כמו שאפשר היום להיכנס למוזיאון ולקבל מדריך שמע, כך ניתן היום להטמיע ברקודים/מרקרים בכול תמונה או פסל במוזיאון. ברגע שנכוון את המצלמה שלנו לברקוד, אנו יכולים לקבל מידע נוסף על עבודת האומנות שאנו מתבוננים בה, כמו טקסט, קריינות או אלמנט גרפי. במילים אחרות: עכשיו נוכל להוסיף גם מדריך ויזואלי למדריך השמע במוזיאון. להרחבה, כאן תוכלו לקרוא עוד על סיור וירטואלי במוזיאונים.
- תפריטים במסעדות – דוגמה מעניינת שניתן לראות היום כבר במסעדות, במיוחד לאור משבר הקורונה. על השולחן בו אנו סועדים יופיע ברקוד שהוטמע על השולחן. כך, ברגע שנושיט את הטלפון שלנו לברקוד, ייפתח לנו תפריט המסעדה בצורה ויזואלית על צג הטלפון שלנו.
- רהיטים לבית – תארו לכם שהייתם יכולים להסתכל על קטלוג איקאה בבית, לבחור את המוצר הרצוי מהקטלוג ולהקרין אותו במיקום המדויק בו תרצו שהרהיט יונח בבית, מבלי הצורך לגלות שהרהיט לא מתאים לכם רק לאחר שקניתם את המוצר. כיום, באמצעות המציאות הרבודה, זה בהחלט אפשרי.
- הפניית הצרכן מהעולם הפיזי אל אתר האינטרנט שלי – דמיינו שאתם מוכרים מוצר מדף מסוים (בסופרמרקט למשל) והייתם רוצים לתת עוד מידע טקסטואלי אודותיו, אך אין לכם עוד מקום על המדף. מציאות רבודה תוכל לעזור. אם תטמיעו ברקוד על המוצר, אותו הצרכן יוכל לסרוק, תוכלו לגרום לו להגיע אל אתר האינטרנט שלכם (זכיתם בטראפיק) ולספק לו עוד מידע על המוצר.
רוצים לקרוא עוד על איך מציאות רבודה יכולה לשרת אתכם? כנסו למאמר בנושא הגדלת מכירות באמצעות מציאות רבודה ותראו איך החברות הגדולות עושות את זה.
4. באילו מכשירים ניתן להשתמש במציאות רבודה?
כרגע, על פי מצב השוק, ניתן להשתמש במציאות רבודה על גבי טלפונים סלולריים, טאבלטים, מחשבים ניידים (לפטופים) ולמעשה מכשירים שקיימת בהם מצלמה. בעתיד, כאשר הטכנולוגיה תבשיל, נוכל להשתמש בטכנולוגיה גם על גבי משקפי ראייה ומשקפי שמש אותם נרכיב ביום-יום.
5. איך אני יוצר לעצמי חווית מציאות רבודה?
בטכנולוגיית מציאות מדומה, ניתן לעיתים פשוט לקנות משקפי VR וליהנות מתוכן חינמי באינטרנט. במציאות רבודה הסיפור הוא אחר. מדובר בכלי מאד פרגמטי (מאד מכוון מטרה, ולא רק כלי לאסקפיזם), ולכן תהיו חייבים את עזרתו של סטודיו המומחה בטכנולוגיה ויכול להאיר לכם את הדרך. מדובר בשיטות שונות של תכנות, אשר דורשות אנשי מקצוע.
6. איך אני מוצא אנשי מקצוע בתחום המציאות הרבודה?
כאן, יש דמיון בין מציאות מדומה לבין מציאות רבודה. מדובר בתחומים חדשים יחסית בישראל, וקשה למצוא אנשים טובים שמתמחים בטכנולוגיה. להלן כמה טיפים שיעזרו לכם למצוא את אנשי המקצוע האידיאליים עבורכם:
- המלצות – תתחקרו ותשאלו אנשים שאתם מכירים בתחום אם יצא להם לעבוד עם אנשי מקצוע
- עבודות מוכחות – אם הגעתם לאיש מקצוע בתחום המציאות הרבודה, תמיד תשאלו אותו אילו פרויקטים הוא כבר עשה ועבור מי, והאם הפרויקט עדיין קיים ופועל בשטח.
- חפשו מידע על אותו בעל מקצוע/סטודיו באינטרנט. בין השאר, בדקו כמה הוא פעיל בתחום הזה (אתר אינטרנט, רשתות חברתיות וכדומה), מה הפוסט/עדכון אחרון שלו בתחום וכן הלאה
- האם לחברה יש האתר, והאם מוצגות שם עבודות של מציאות רבודה?
מה זה מיקס ריאליטי (mixed reality)?
מיקס ריאליטי, או בקצרה MR, הוא סביבת משתמש המשלבת בין המציאות הפיזית שבה אנו חיים (המציאות האמיתית) לבין העולם הדיגיטלי/וירטואלי. בסביבה זו ניתן ליצור אינטראקציה בין אובייקטים פיזיים לבין אובייקטים וירטואליים. דוגמה טובה לכך תהיה משחק שאנו משחקים במציאות מדומה. מצד אחד, היוזר (משתמש) אשר ירכיב את המשקפיים ימצא את עצמו בסביבה אנימטיבית לחלוטין, ששום דבר ממנה אינו אמיתי. אך כאשר הוא יתכופף להרים את האקדח שלו, הוא ישתמש בג'ויסטיק. במילים אחרות: הפעולה במשחק תהפוך לפעולה אמיתית במציאות. אם תסתכלו על השחקן מהצד, תוכלו לראות שהוא ממש מתכופף ומרים משהו מהרצפה.
עם הזמן, המונח מיקס ריאליטי השתדרג ומביני דבר כיום כבר קוראים לזה XR (extended reality) – "מציאות מוארכת". זאת מהסיבה שסביבה כזאת מאפשרת לנו "להאריך" את האיברים או את המציאות שלנו, ולהגיע ליכולות חדשות, משוכללות ויעילות הרבה יותר כבני אדם.
ענינו על מספר שאלות בנושא מיקס ריאליטי:
1. מה ההבדלים בין טכנולוגיות מציאות מדומה, מציאות רבודה ומיקס ריאליטי?
- מציאות רבודה – אובייקטים אינטראקטיביים מועמסים על המציאות הפיזית, כאשר ניתן לתמרן אותם בהתאם דרישותינו. מציאות רבודה מוסיפה שכבות מידע על העולם האמיתי בו אנו חיים.
- מציאות מדומה – המציאות האמיתית מוסתרת לגמרי מהצופה, והוא נמצא כרגע בחוויה דיגיטלית לחלוטין המנותקת מהמציאות. מציאות מדומה יוצרת סימולציה דיגיטלית של העולם האמיתי.
- מציאות מעורבבת (mixed reality או XR) / מציאות מוארכת (extended reality) – היכולות של מציאות מדומה ומציאות רבודה מעורבבות ביחד על מנת לאחד בין המציאות הפיזית לבין העולם הדיגיטלי. בדרך זו ניתן ליצור סביבה אחת, בה אובייקטים פיזיים ודיגיטליים חיים ביחד ומתקשרים ביניהם בזמן אמת.
2. אילו מקרי שימוש יכולים להיות לטכנולוגיות מיקס ריאליטי?
- בנייה – מנהלי עבודה באתרי בנייה יכולים להשתמש ב-MR על מנת לסמן לעובדיהם איזו עוד עבודה נשארה להשלים באתר. לדוגמה, מנהל עבודה יכול לסמן סיכה וירטואלית על ציוד שלא עובד כראוי באתר. העובדים יקבלו על כך איתות בקסדה שלהם, עם ניתוח נתונים כיצד לטפל בבעיה בציוד והיכן הציוד נמצא.
- ייצור – מהנדסי פיקוח יוכלו להשתמש בקסדות MR במהלך סיורים שלהם במפעל ולקבל מידע בזמן אמת אודות מכונות המפעל. מידע על ביצועי המכונה וספיקת האנרגיה יכולים להיות משודרים לקסדת המפקח באמצעות טכנולוגיית NFC (תקשורת באמצעות קרבה) בזמן אמת.
- עיצוב – מעצבים תעשייתיים נעזרים בטכנולוגיית MR על מנת לראות מוצרים עוד לפניי שהם יוצרו/נבנו. לדוגמה, מהנדסי חלל עשויים לנצל את המיקס ריאליטי על מנת לראות אבטיפוס של רכב חללי, עוד לפני שהוא נבנה על מנת לזהות כשלים פוטנציאליים, ובכך להפחית את כמות הזמן והעלות המושקעת בפיתוח.
- תקשורת b2b – חברות בין לאומיות יכולות להשתמש בטכנולוגיות XR כדי לבצע שיחות בין צוותי עיצוב המוצר במדינות שונות. תוך כדי השיחה, המשתתפים יוכלו לראות את המוצר בגודל אמיתי ובתלת ממד ולדון עליו ביחד ביעילות גבוהה יותר.
- רפואה – באמצעות קסדות MR, סטודנטים לרפואה יוכלו להסתכל על מודל תלת ממד של גוף האדם בזמן אמת וכך ללמוד ביחד על האנטומיה של הגוף.
אם תרצו להרחיב את הידע בנושא שימושי המציאות המעורבבת, תוכלו להיכנס למאמר הבא: מציאות מעורבבת (מה קורה שהעולם הדיגיטלי והאמיתי מתערבבים).
3. כיצד אני יכול להשתמש כיום בטכנולוגיית XR?
על פי מצב השוק כיום, מעבר לטכנולוגיות המציאות רבודה ומציאות מדומה שציינתי לאורך המאמר קסדת ה-Hololens של מייקרוסופט מסתמנת כאמצעי הטוב ביותר לקבל תוכן MR טהור. קסדה זו עדיין לא ניתנת לרכישה בארץ, ועלותה מאד גבוהה גם בחו"ל. בעתיד הקרוב אנו עתידים לראות סמארטפונים, טאבלטים ומשקפיים חכמים וקלילים שיחליפו את קסדות ה-MR.
4. איזה טכנולוגיית MR כן קיימת היום בשוק הישראלי לשימוש?
הולוגרמות. הולוגרמה נעשית בתהליך הולוגרפי המבוסס על טכניקת צילום אשר מקליטה אור המפוזר מאובייקט מסוים, ואז מציגה את התוצאה בתלת ממד.
ענינו על מספר שאלות נפוצות אודות הולוגרמות
1. אילו סוגי הולוגרמות קיימות היום בארץ?
- מאוורר הולוגרמה – מכשיר המציג הולוגרמה צפה בתלת ממד
- פירמידה תלת ממדית – הצגת הולוגרמה תלת ממדית בתוך פירמידה שקופה
- מוכר וירטואלי – הולוגרמה המוקרנת על בסיס מעוצב כמו בן אדם אמיתי ובאותו הגודל
- מדריך וירטואלי – הולוגרמה המוקרנת על מיצג זכוכית, ובו ניתן לשתול כל דמות שנרצה
להלן סרטון מתוך המוזיאון למדעי הטבע:
להלן סרטון המציג הולוגרמה בנושא שורדי שואה:
נקודה נוספת: כיום יש שימוש הולך וגובר בטכנולוגיות של הולוגרמה באירוע. מידע נוסף באתר.
2. אילו שימושים אני יכול לעשות בהולוגרמות בתור בעל עסק/חברה?
- מיצגי הולוגרמות למוזיאונים ומרכזי מבקרים – הולוגרמה יכולה להיות כל דמות שאנו נרצה, לרבות אנשים אמיתיים שכבר לא חיים, חיות ואלמנטים מעולם הפנטזיה ולמעשה כל העולה בדמיון שלנו. מיצג הולוגרמי במוזיאון או במרכז מבקרים יסייע לחבר את הקהל בצורה יותר מהודקת ומהפנטת לתוכן המוצג במוזיאון
- מוכר וירטואלי – הולוגרמה זו מתאימה כמעט לכל בעל עסק שמוכר משהו בחנות. המוכר הווירטואלי יקבל את הצרכנים בכניסה לחנות או יסביר על מוצר מסוים ויענה על שאלות נפוצות
- מאוורר הולוגרמי – מתאים מאוד לעולם האירועים ולמרכזי קניות. ניתן להציב מאוורר שכזה לאורך שדרה בקניון או בתוך חנות ולהקרין מותג מסוים שאנו רוצים להבליט
- פירמידה תלת ממדית – היתרון של פירמידה תלת ממדית הוא שאפשר באמצעותה לראות את ההולוגרמה ב-360 מעלות, בניגוד להולוגרמות אחרות. בין השאר היא יכולה להתאים למצבים שבו אנו רוצים לקיים דיון אודות אובייקט מסוים, שיכול להיות מוקרן בחלל ולצוף באוויר תוך כדי
- הולוגרמה של בן אדם בגודל טבעי – מתאימה מאד להרצאות, להופעות ולשידורי ZOOM. ניתן להקרין הולוגרמה של בן אדם (מרצה, זמר מפורסם) על במה, וכך המרצה איננו חייב אפילו להגיע לאירוע. הולוגרמות ניתן להקרין גם ב-Live Stream ובכך להשיג את אפקט ההופעה החיה ואינטראקציה עם הקהל. כאן תקראו עוד על הולוגרפיה בהופעות חיות.
3. כיצד עובדת ההולוגרמה והאם אני יכול לייצר הולוגרמה לעצמי?
ייצור הולוגרמה מורכב מכמה שלבים, הדורשים אנשי מקצוע וציוד מתקדם. בין הרכיבים הנדרשים: אופטיקאים מוסמכים, טכניקות וזוויות צילום, סאונד, אנימציה וארט.
מדובר בפרויקט ויזואלי מורכב, המשלב בין העולם הפיזי לעולם הדיגיטלי. לכן אם אתם אוטודידקטים, ייתכן שתצליחו איכשהו להתמודד עם האתגר. בכל מקרה אחר, עדיף לפנות למומחים בתחום.
כותב המאמר שאלות ותשובות בנושא מציאות מדומה הינו דוד בן משה מנכ"ל סטודיו virtualion המתמחה ביישומן של טכנולוגיות מציאות רבודה, מציאות מדומה, מיקס ריאליטי והולוגרמות.