כדי להסביר את השינוי האדיר שחולל משחוק בחינוך בעולם, מספיק לחשוב על התרחיש הבא: אם אדם שחי לפני 100 שנה היה מגיע לעולמנו במכונת זמן, הוא היה מתקשה לזהות אותו. במאה שנים האחרונות כבשנו את השמים, הגענו לחלל, אנחנו יכולים להיפגש עם אנשים מהקצה השני של העולם בלי לקום מהכיסא, המצאנו ננו טכנולוגיות שבקרוב ירפאו אותנו מבפנים – ומי יודע מה עוד מצפה לנו.
אבל יש דברים ש(כמעט) לא השתנו במאות השנים האחרונות. למשל חוויית הלימוד בכיתה. השהות בכיתה היום דומה מאוד לאופן בו הדבר נעשה לפני מאה שנה: התלמידים יושבים והמורה מסביר. המידע נכנס מאוזן אחת (במקרה הטוב) ויוצא מהאוזן השנייה. ככה זה כשהלומדים פאסיביים ומרגישים משועממים. מה בכל זאת השתנה? הדרך שבה התלמידים מנסים להעביר את הזמן – אם פעם היינו בונים מגדלים מתכולת הקלמר או מטיסים טיסנים, היום התלמידים פשוט מעבירים את הזמן בסמארטפון.
דמיינו לעצמכם כיתה שבה הלומדים מרותקים לחומר הנלמד כמו לסדרה בנטפליקס. כיתה בה הם לוקחים חלק פעיל בחווייה. זו בדיוק המטרה של שילוב משחקים בתחום החינוך, הידוע בתור "משחוק".
מהו משחוק בחינוך, ומהם יתרונותיו?
משחוק (Gamification באנגלית) הוא הפיכת הלימוד למשחק. באמצעות מגוון כלים ואסטרטגיות במסגרת המשחוק הלומדים הופכים לשחקנים שצוברים נקודות ופרסים ועולים בשלבים, במסגרת פתרון חידות ואתגרים. היכולת של שחקנים אחרים לראות את קצב ההתקדמות ואת הניקוד של כל אחד מהשחקנים האחרים, מייצרת סביבה תחרותית שמגדילה את המעורבות של כל אחד מהם.
הכנסת משחוק הופכת את תהליך הלימוד לחוויה משחקית ומהנה, באמצעות תיעול נטיות אנושיות כמו חברותיות, סקרנות ותחרותיות למקומות לימודיים. באמצעות משחוק החומר הלומד לוקח יוזמה, מגדיל את המעורבות וכתוצאה מכך חווה באופן עמוק, מהנה ומשמעותי את הנלמד. באופן זה החוויה המשחקית גם מעלה את רמת ההנאה, וגם תורמת להטמעת החומר הנלמד ולשיפור הישגי התלמיד. ולא פחות חשוב: בשונה ממידע שמשננים ו"יוצא מהראש" רגע אחרי שהמבחן מסתיים, הידע שנרכש תוך כדי התנסות משחקית צפוי ללוות את הלומד לאורך זמן.
משחוק בחינוך – אסטרטגיות וטכניקות מובילות
על מנת לבצע משחוק בחינוך, ניתן להשתמש במספר אסטרטגיות וטכניקות ליצירת המשחק:
- שימוש במשחק קבוצתי כפי שהוא – לא תאמינו כמה אלמנטים אפשר ללמוד ממשחק מונופול כיתתי, למשל, כל נושא הכסף, העודף, החיסכון, ההמתנה לתור וההפסד בכבוד. ישנם עוד אלפי משחקי לוח וחברה שניתן להפיק מהם המון הנאה וערכים נפלאים, כמו קאטן, סטרטגו, פאזלים ועוד.
- שימוש במשחק קבוצתי תוך שילוב חומר לימודי – קחו למשל את "סולמות ונחשים", עם שינוי קל: כאשר אחד מהתלמידים/קבוצות התלמידים מגיעים לסולם/נחש, הם נשאלים שאלה על החומר שלמדו. צדקו? מטפסים בסולם/ לא נופלים על נשל הנחש. טעו? להיפך.
- שימוש במשחק חברתי חינוכי – ישנם שלל משחקים עם מטרות חינוכיות פרופר, הן בתחום החברתי (פתרון קונפליקטים, שמירה על איפוק, סיטואציות חברתיות שונות) והן בתחום הלימודי (טריוויה).
- יצירת משחקים באופן עצמאי – קיימות שלל אפליקציות אשר מאפשרות לתלמידים עצמם לייצר בקלות משחקים חינוכיים. טייני טאפ היא המוכרת מכולם, ולצידה Strucked, Geek time ועוד.
הנה ארבע דרכים לשילוב משחוק בחינוך:
ללמוד בעזרת המשחק הנמכר בהיסטוריה
תארו לעצמכם שהיה אפשר ללמוד את החומר בצורה כיפית ומהנה, דרך משחק המחשב הפופולרי ביותר בעולם. לכך בדיוק התכוונה של מיקרוסופט, שהשיקה את הגרסת החינוכית של מיינקראפט – משחק המחשב הנמכר ביותר בעולם. זוהי אחת הגרסאות היותר מצליחות ומדליקות של משחוק בחינוך.
למי שלא מכיר, מיינקראפט מאפשר לשחקנים לבנות עולמות באמצעות קוביות תלת ממד, מהן אפשר להכין פריטים שונים שמסייעים להתקדם במשחק. אופי המשחק מעודד יוזמה, חקר וחשיבה יצירתית. היכולת לבנות מאפס עולמות שלמים ולשלב משימות שונות תוך כדי המשחק, מאפשרים ללמד מתמטיקה, היסטוריה, מדעים ועוד בצורה חווייתית.
כך למשל תלמידים בפ"ת תכננו את עיר העתיד בעזרת מיינקראפט, במסגרת פעילות שעודדה חשיבה יצירתית, שיתוף פעולה והכרות עמוקה יותר של העיר:
משחוק בחינוך – יישומי מציאות מדומה ורבודה
מי אמר שאנחנו חייבים ללמוד רק בתוך הכיתה? אחת הדרכים לבצע משחוק בחינוך היא באמצעות שימוש בטכנולוגיית מציאות רבודה, בתוך הכיתה או מחוצה לה, טכנולוגיה שמאפשרת הוספת רבדים שונים של מידע או דמויות על גבי המציאות עצמה. כך למשל פיתחנו אפליקציית מציאות רבודה עבור פלנתניה – מרכז המדע, החלל והתרבות בנתניה. הילדים שמבקרים במוזיאון מקבלים טאבלטים, בעזרתם הם מקבלים משימות, עונים על חידות שקשורות למיצגים למוזיאון ויכולים להתקדם מנקודה לנקודה, בעזרת סריקת ברקודים (מרקרים) שמובילי אותם לתחנה הבאה במשחק. באופן הזה הביקור במוזיאון, על שלל המסרים הלימודיים החשובים, נחרט בזיכרון בצורה משחקית ומהנה. זהו יישום מעולה של מציאות מדומה בחינוך.
ניצול משחוק בחינוך באמצעות מציאות מדומה הופך שיעור היסטוריה משמים על מלחמת העולם השנייה לתחושה מוחשית של ביקור בשדות הקרב. במקום לדקלם את קורות חייה של אנה פרנק, תוכלו ממש לבקר במוזיאון שלה שבלב אמסטרדם, ואילו בשיעורי גאוגרפיה, התלמידים לא יצטרכו לשנן עובדות ונתונים על ברלין או פריז, אלא לבקר שם בכל המקומות החשובים… בשורה התחתונה, בשילוב בין משחוק למציאות מדומה/רבודה טמון העתיד החינוכי הבינלאומי. וכמה טוב שכך!
בעמוד הבא תוכלו לקרוא על עוד אפליקציות מציאות רבודה.
ליצור חידונים בלחיצת כפתור
אחת הדרכים הקלות ביותר ליצירת משחוק בחינוך, היא באמצעות יצירת חידונים ומשחקים מקוונים בפלטפורמת Kahoot: פלטפורמה המאפשרת לכל אחד מהלומדים להפגין את שליטתו בחומר הנלמד, באמצעות חידון רב משתתפים. איך זה עובד? המורה או המרצה בונים את החידון, ומעניקים ללומדים קוד בעזרתו יוכלו להיכנס אליו דרך המחשב או הסמארטפון. לאחר בחירת כינוי ומילוי החידון, התוצאות של כל אחד מהמשתתפים יופיעו על גבי מסך המרצה. היתרון של kahoot הוא ביכולת ליצור בצורה פשוטה אווירה תחרותית ותומכת הישגים. כך זה נראה:
חשבתם ש-Kahoot לבד? תחשבו שוב! מגוון אתרים, אפליקציות וכל מה שביניהם מאפשרים לצוותי ההוראה לבנות בקלות ובמהירות חידונים, להוסיף תמונות או סרטונים, והכל ב"לייב" ובאמצעות שימוש בטכנולוגיות שונות. למשל, אתר on line quiz creator, אפליקציית quizezz ועוד. ומה לגבי התלמידים? תהיו בטוחים שהם יעדיפו להפגין ידע באמצעות חידון כיתתי מלהיב ולא באמצעות דף עבודה משמים.
ללמוד שפות בעזרת אנשים מכל רחבי העולם
Memrise היא אפליקציה ללימוד שפות, המאפשרת ללמוד מגוון רחב של שפות כגון אנגלית, גרמנית, צרפתית ועוד בצורה משחקית ומהנה. הכל בעזרת 30,000 סרטונים, ובעזרת אנשים אמיתיים ממדינות שונות, שעוזרים למשתמשים ללמוד את השפה שהם בחרו.
בעולם הגלובלי בו אנו חיים, לימוד שפות הוא כבר מזמן לא בגדר מותרות. אין לדעת מה העתיד צופן לתלמידים ואילו שפות יוכלו לסייע בעתידם המקצועי. אפליקציה זו ורבות אחרות, ימנעו את מה שהורגלו מיליוני התלמידים עד היום, ששנתיים אחרי שסיימו ללמוד שפה זרה (אנגלית/צרפתית/ערבית, לרוב), בקושי ידעו לומר בשפה זו "שלום" ולהשתמש בה בחיים האמיתיים.
אנחנו לא יודעים איזה עוד חידושים יצוצו בעתיד הנראה לעין בתחום המשחוק בחינוך, בעזרת מציאות מדומה, מציאות רבודה או אפילו שילוב של שתיהן. אבל מה שבטוח הוא שהולך להיות מהנה… אז אם גם אתם חלק ממערכת החינוך הישראלית ומעוניינים לגרום לתלמידים שלכם ליהנות משעות הלימוד הארוכות, תתחילו לחשוב יצירתי, תתחילו לחשוב משחוק בחינוך התלמידים שלכם!
שאלות חשובות – וגם תשובות!
מהו משחוק בחינוך?
משחוק בחינוך הוא פרקטיקה במסגרתה משלבים משחקים, או אלמנטים משחקים, בתהליך החינוכי שמעבירים אוכלוסייה מסוימת של תלמידים בשלל נושאים ומקצועות. הטכנולוגיה בהחלט יכולה להיות חלק בלתי נפרד מכך, בין השאר בזכות יישומי מציאות מדומה או רבודה שעשויים להיות כלי חינוכי מהמעלה הראשונה. מדובר באחת המגמות המרתקות והחשובות בתחום הפדגוגי בשנים האחרונות.
אילו יתרונות יש לשילוב משחקים בחינוך?
משחק בחינוך מחזיק בכמה מעלות עיקריות. הוא מהנה ולכן גם מאתגר, מה שעשוי להוריד משמעותית את סף ההתנגדות בהשוואה לשיטות לימוד מסורתיות. המשחוק עשוי להציע חוויית לימודים מלאה ויעילה במיוחד, תוך המחשה של חומרי הלימוד והקניית טכניקות חשובות לילדים: הבנת כללים וחוקים של משחקים, תורות, שיתוף פעולה ועוד.