סטנדרטים וטיפים לצילומי וידאו 360 ומציאות מדומה VR חלק ב'
זהו מאמר אודות וידאו 360, שנכתב בהמשך למאמר טיפים וכללי צילום 360 – חלק א'
5.תנועת מצלמה בצילומי 360
אז בהמשך לסעיף 4 ואם אתם כבר ותיקים בתעשייה אז אתם בטח מבינים שבתנועת מצלמה יש לנו בעיה. מצד אחד בצילום 360 רואים הכול ואיננו רוצים שהצופה שלנו יראה ציוד טכני בפריים ומצד שני אם אנחנו עדיין רוצים תנועת מצלמה אז אנחנו לא יכולים להשתמש בציוד גדול וכבד כמו דולי כי לעורך יהיה מאד קשה למחוק את זה בעריכה.
אם לא די בכול הצרות בצילום וידאו 360 ובמיוחד למשקפי vr איננו יכולים להשתמש בגימבל שכן אנו חייבים תנועה סופר חלקה ואיטית שתרגיש נוח לצופה בעיניים ולך תמחק עכשיו בן אדם שלם בעריכה! זוכרים? הצופה רואה את התמונה כאילו הוא במציאות.
ואז מהצללים אל האור מגיחים אלינו שני פתרונות אחד קצת הזוי ומעולמות מקגיוור והשני קצת נדחק לאחרונה לפינה אך עכשיו מבצע את הקאמבק הגדול שלו 😊 הלאהם מכונית על שלט (כן שמעתם נכון) וידידנו הוותיק הסליידר הממונע.
אז הבשורות הטובות שמכונית על שלט המיועדת לצילומים מסוג זה יש ברשותנו ודמיינו לכם מכונית על שלט קטנה שבסאן רוף שלה ניתן לקבע חצובת מצלמה או מונופוד ולהסיע אותה בהתאם לנקודת הצילום שאנו רוצים להשיג. מכונית על שלט זה אובייקט קטן ולכן יהיה קל למחוק אותו בעריכה. השלט הרחוק מאד נוח כי ניתן להתחבא מאחורי קיר מבלי שיראו אותנו. עד כאן ג'יימס בונד.
הפתרון השני שכנראה יקסום לכם יותר הוא הסליידר הממונע. אז מה כול כך טוב בו?
-הסליידר הממונע יספק לנו תנועה מאד חלקה ואיטית כפי שחוקי הוי אר דורשים מאתנו. החוויה של משקפי מציאות מדומה היא מאד חזקה ולכן העין האנושית לא תוכל לספוג מהירות גבוהה שלא מותאמת ליכולות קליטת המוח מה שעלול ליצור בחילה.
-הסליידר הממונע כשמו כן הוא עובד על אפליקציה מאד מאד נוחה וניתן לתפעל אותו מרחוק מבלי להיכנס לפריים. כולל שליטה על מהירות, תכנות מראש של מיקומים וכדו'.
-הסליידרים היום מאד קלים ונוחים להקמה מהירה בשטח וניתן להשיגם בעלות לא גבוהה.
יש קאצ'
כמו בחוק החצובה של גובה 1.70 מהרצפה שדיברנו מקודם גם בצילומי סליידר יש לכך חשיבות. אם אתם מצלמים עם סליידר תמיד תדאגו שהמצלמה תהיה ממוקמת רחוק וגבוה כמה שיותר מהמסילה כי כך יהיה ניתן למחוק את זה בעריכה. גם במקרה זה הגובה הרלוונטי הוא בערך 1.70.
להלן תמונות הממחישות כיצד נכון לנהוג וכיצד לא נכון בצילום וידאו 360:
במקרה זה שימו לב שהמצלמה מאד קרובה למסילות של הסליידר ולכן זה יהיה מאד קשה למחוק את זה בעריכה עד בלתי אפשרי. זו לא הדרך הנכונה.
במקרה השני כפי שתוכלו לראות בתמונה המצלמה מאד רחוקה ממסילות הסליידר וזוהי הצורה הכונה לעשות את זה.
6.צל בצילום וידאו 360
בעיה שמוכרת לנו גם בתחום הוידאו הרגיל רק שב 360 בד"כ מדובר בצל של החצובה עם המצלמה שיהיה אח"כ כאמור בעייתי למחוק את זה בעריכה.
7.חפשו תמיד עניין בפריים
או קיי אז בצילומי וידאו רגילים שכולנו מכירים תמיד אפשר לעשות זומים על אובייקטים, פנים (תנועת מצלמה) ימינה או שמאלה, שקשוק של המצלמה ודיי מה שבא לנו בשביל שהפריים יהיה מעניין. הכוונה היא שיש לנו יכולת דיי בקלוט לשלוט על רמת העניין בפריים.
ב 360 לעומת זאת אין לנו יותר מדי תנועות מצלמה שאנו יכולים לעשות. אין למצלמה אפשרויות זום ובד"כ מטרות הצילום הם פנורמיות. מסיבה זו נסו לחפש תמיד משהו מעניין בפריים ושזה לא ירגיש כאילו אנחנו ב "שום מקום". אם אנחנו בתנועת מצלמה תמיד התקדמו לכיוון משהו מעניין בסוף, שיגלה לצופה משהו (אור במנהרה) כמו כן הרעיון הוא לתת פרופורציה לצופה שנמצא במרחב מאוד גדול הזה שנקרא 360 ועכשיו מחפש עניין, מחפש אקשן..זה גם מאד יעזור לצופה להבין את המרחב בו הוא נמצא אם תהיה למשל עוד דמות בפריים או עוד אובייקט כלשהו בפריים. ככה הצופה לא ילך ל "איבוד".
8.מחבואים
אז אחרי כול התקנות והחוקים הגענו לחלק הכיפי ביום צילום של 360. כאמור מצלמת 360 מצלמת הכול מסביבנו ולכן כפתור הרקורד של המצלמה לרוב יהיה מאפליקציה שמדברת עם המצלמה ומותקנת על הטאבלט שלנו. הטאבלט מתפקד בד"כ גם כמוניטור שבו אפשר לראות את התמונה המתקבלת בלייב.
השימוש בטאבלט אלחוטי כמוניטור מאפשר לנו להתחבא כאשר אנחנו מתחילים לצלם. הרי אנחנו לא רוצים למצוא את עצמנו בתוך הפריים בחומרים הסופיים. ולכן תמיד שאתם מגיעים ללוקיישן לפניי הפעלת המצלמה ותכנון השוט תמיד תסתכלו סביב ותראו איפה אתם יכולים להתחבא. זה דווקא משחק נחמד 😊
אתם מוזמנים להמשיך לטייל בבלוג שלי ולמצוא עוד מידע מועיל שיסייע לכם להפיק, ליצור, לצלם, ולפתח מציאות מדומה (virtual reality) וגם משחקי מציאות מדומה לצד צילומי 360.
כותב המאמר הינו דוד בן – משה מפיק ראשי בחברת virtualion המפיקה ומפתחת פרויקטים במציאות מדומה ובצילום וידאו 360.