כדי להבין איך ליישם מציאות רבודה בחינוך, אולי נתחיל בדוגמה ממחישה. תזרמו איתנו: "..ואלה הן החורבות המרתקות, של מקדש אנטיוכוס היבוסי הראשון, אשר כבש את העיר הנבטית מלכישוע. ילדים, נכון שאתם יכולים לדמיין את שער הכניסה המפואר?" לא. ממש לא.. חורבות מרתקות? שני גדמי עמודים וחצי. לידם תל אבנים מאובק, אשר נראה בקושי כמו חומה שבנה קבלן חאפר, אחרי ביצוע צו ההריסה. איך הילדים ידמיינו את מה שהיה כאן במקור? פשוט. המציאות הרבודה תציל את המצב. נכוון מצלמת טאבלט אל "החורבות המרתקות" ובעזרת תוכנה מתאימה, נראה על גביהן את שחזור המקדש.
מרחיבים את החוויה
מציאות רבודה או augmented reality, היא טכנולוגיה שבה מציגים את הסביבה על גבי צג, בתוספת אלמנטים מלאכותיים שמתייחסים לסביבה. ההצגה יכולה להיות על צג של התקן מחשוב מכל סוג, אם כי באופן טבעי מדובר בעיקר על המכשירים הניידים ביותר – סמארטפונים וטאבלטים.
האלמנטים שמוסיפים לתצוגה באמצעות תוכנה, עשויים להיות מסוגים שונים, כגון טקסט, אנימציה או צילום. האופן שבו מוסיפים אותם, מתייחס לסביבה המקורית ובכך מעשיר או "מרחיב" אותה. למשל, הוספת מידע על מבנים בולטים בסביבה או החלפת טקסטים בשלטים, בטקסט מתורגם לשפה רצויה. כל זאת, בשונה מהמקרה של מציאות מדומה (virtual reality) בו צופים בסביבה שהיא וירטואלית לגמרי.
כיצד מציאות רבודה בחינוך יכולה לסייע?
אלה כמה מהאופנים העקרוניים באמצעותם ניתן ליישם מציאות רבודה בכיתות הלימוד:
-
מדו ממד לתלת ממד – בכיוון המצלמה לתמונה או שרטוט דו ממדי, למשל בספר לימוד, ניתן להוסיף תיאור גרפי בתלת ממד.
-
תוספת טקסט – בסיור לימודי בשטח, הוספת מידע לימודי טקסטואלי מרחיב על אובייקטים שאליהם מכוונים את מצלמת הסמארטפון.
-
המחשת מה שלא נגיש – למשל בשיעור אסטרונומיה, אשר מתקיים בשעות היום ולכן לא ניתן לראות בו את הכוכבים השונים. באמצעות כיוון הסמארטפון לאזור מסוים בשמיים, ניתן להציג את מצב הכוכבים בפועל, כפי שהם באותו כיוון צפייה.
-
המחשת מה שלא קיים – רוצים לראות דינוזאורים בצורה ריאליסטית ואולי אפילו בתוך כיתת הלימוד? גם כאן התשובה עשויה להיות מציאות רבודה.
-
במשחק – מציאות רבודה גם הולכת טוב עם טכנולוגיה (או גישה בעצם) מעניינת נוספת, אשר רלבנטית לחינוך – משחוק בחינוך. כאן מדובר על הוספת אלמנטים משחקיים לתהליך הלימוד.
היתרונות של מציאות רבודה בחינוך:
ליישום טכנולוגיית המציאות הרבודה בחינוך, יש לא מעט יתרונות. למשל
-
זה מתאים לכולם – יישומי AR מתאימים לכל הגילים ולא רק לילדים בגיל צעיר יחסית. אנשים בכל גיל, מגלים עניין טבעי בגישות המחשה כאלה.
-
זה ממחיש היטב – מידע ויזואלי עשוי לסייע ללימוד מהיר. לכך ניתן להוסיף גם קול, אשר מוסיף ומעשיר את החוויה. כל זאת כמובן, תלוי בתכנון האיכותי של המוצר, מאחר שניתן גם להגזים ולהציף במידע מיותר.
-
יוצר עניין – אין ספק, כי מציאות רבודה זוכה לתשומת לב רבה, בין השאר מאחר שזו דרך מעניינת לצרוך מידע. כך ניתן בין השאר, להוסיף עניין לנושא שהוא יחסית משעמם.
-
משפר בטיחות – ניתן להדריך בעזרת מציאות רבודה בחינוך, גם לגבי דברים שכוללים אלמנטים של סיכון. במקרה זה, יבוטל הסיכון וניתן יהיה לתרגל באופן בטוח. למשל, בשיעור כימיה שמתייחס לעבודה עם חומרים מסוכנים. תודות לכך, גם רמת המיומנות עולה, מאחר שתרגול כזה ניתן לבצע בקלות פעמים רבות. בשונה מכך, תרגול "חי" של מיומנויות מסוכנות, לרוב כרוך בהשקעת משאבים רבים לשם שמירת הבטיחות.