סרטוני מציאות מדומה: חוויה הפועלת על כל החושים
קפיצת מדרגה נרשמה בעולם ההפקות, הסרטונים והקולנוע, מרגע שהבשילה טכנולוגיית הצילום ב-360 מעלות, כלומר מציאות מדומה. כשנולד הקולנוע, סרטי מציאות מדומה היו קצרים וצבועים בשחור לבן בלבד. אחר כך התווספו הצבעים החיים, התווספו הצלילים והקולות הטבעיים. וההתפתחות הבאה כבר הופכת את הסרטים למציאותיים, כמו בחיים. האפשרויות שהביא הפיתוח הזה חסרות תקדים וחסרות גבולות. סרטוני מציאות מדומה מאפשרים לצופה לקחת חלק בסרטון.
כל צופה כבר איננו רק צופה, הוא יכול לשלוט בהכוונת זווית הצפייה. הוא יכול לשלוט ולכוון את נקודת המבט והראיה – מעלה, מטה, ימינה או שמאלה. כל כיוון, כל מקום, כל הזמן. אם תמונה אחת הייתה שווה אלף מילים, סרטי VR מכפילים את הכל פי 360, ומעבר לכך. נסביר אילו אפשרויות הסרטונים הללו מציעים, באילו תחומים הם יכולים להיות מועילים וגם כמה מילים על עלויות ההפקה.
הפקת סרטוני מציאות מדומה במחיר נגיש ועלויות הפקה סבירות
בתחילה, הפקת סרטוני מציאות מדומה הייתה עניין מאוד נדיר, גימיק השמור למצבים מאוד מיוחדים. אבל כשהטכנולוגיה מתפתחת והעלויות הופכות להרבה יותר נגישות, הפקת הסרטונים הללו הופכת כמעט לעניין שבשגרה. ניתן להפיק את הסרטונים הללו לכל מטרה שאפשר להעלות על הדעת, למשל מטרות מסחריות. כך לדוגמה הפקת סרטון מציאות מדומה בו ניתן להציג מוצרים חדישים או פתרונות מיוחדים. צרכנים יכולים בצורה כזאת להתרשם בצורה יותר ריאליסטית והרבה יותר מושכת לעין.
בזכות עלויות הפקה סבירות ביותר, זוהי דרך נהדר להשגת מטרה שיווקית או לקידום מטרות תדמיתיות. סרטים עבור משקפי מציאות מדומה ברמה גבוהה יכולים לשמש למטרות תדמית, פרסומות, הגדלת מכירות, תצוגה עבור לקוחות. לדוגמא, חברה שמספקת שירות כלשהם יכולה להציג צילום של המשרד והעובדים, עם הסברים נלווים והכל ב-360 מעלות. קבלן או יזם יכולים לערוך לצופים ביקור ממשי, 360 מעלות בתוך בניין, מבנה או דירה לדוגמא. סוכנות נסיעות יכולה לערוך לצופים סיור וירטואלי בכל אתר בעולם, מעין טעימה של הדבר האמיתי.
הפקת סרטון מציאות מדומה למטרות חינוכיות
באמצעות טכנולוגיית צילום של 360 מעלות במציאות מדומה, ניתן להפיק סרטוני תדמית אך גם סרטונים בעלי מטרות חינוכיות. ניתן להפיק לא רק סרטים המצלמים דמויות בשר ודם אלא גם להפיק סרטוני מציאות מדומה המשלבים אנימציה ומודלים מכל סוג. כך, ניתן להכין למשל סרטונים הלוקחים את הסטודנט או התלמיד למסע אל תוך גוף האדם. הצופה יכולה להסיט את מבטו לצדדים, לראות איך פועלות מערכות גוף האדם, לבקר בתוך כלי הדם, הריאות וכדומה (למעוניינים, הנה דוגמה לפרויקט מוצלח בתחום). כמו כן אפשר להראות מבפנים מנוע של מכונית או שכבות גיאולוגיות של אדמה, ואלו הן רק דוגמאות בודדות ליישומים של סרט מציאות מדומה בשטח.
עוד חשוב להזכיר את הנושא של משחוק בחינוך, והנגזרות השונות שלו: משחוק בלמידה, משחוק בהוראה וכדומה. אם יוצרים סרטון בעל חוויית משחק, למטרות לימודיות, אפשר להפוך את תהליך הלימוד למהנה, למוצלח וליעיל יותר, להפחית את ההתנגדויות של התלמידים ולשפר את הטמעת הידע.
סרטי מציאות מדומה בכנסים מכל סוג
מארגני תערוכות וכנסים יכולים בעזרת סרטונים מתאימים להזמין לכנס את הציבור כולו, גם אחרי שתערוכה הסתיימה. למשל, אם מארגנים כנס לסוכני ביטוח, אפשר להעלות את התוצאה לאינטרנט. כל סוכן ביטוח שירצה בכך, יוכל להשתתף בכנס בנוחות, בכל שעה וללא כל בעיה. הצילום ברמה גבוהה וב-360 מעלות מעניק חוויה חיה ותחושה מציאותית של השתתפות בכנס אמיתי. בכל רגע אפשר אף לעצור את הסרטון לעבור הלאה או לחזור לקטע קודם, ולבחור נקודת מבט חדשה ושונה. המסקנה היא אחת: סרטוני מציאות מדומה לאירועים הם אחת הבחירות היותר מומלצות שתוכלו לתכנן עבור הערב המיוחד שלכם.
סרטוני מציאות מדומה בתערוכות ותצוגות
למעשה, אין גבול למה שאפשר לעשות בעזרת סרטוני מציאות מדומה 360 מעלות. הבמאי והצלמים יכולים לקחת את הצופה או הצופים ולהכניס אותם לתצוגות ולתערוכות, בכל מקום בעולם. סיור וירטואלי במוזיאונים מאפשר לנו לשוטט בין יצירות אומנות על זמניות, להביט ימינה ושמאלה ולהרגיש כמו מבקרים במוזיאון אומנותי ממשי. אפשר לשבת בבית או במשרד, ולבקר בתערוכה, להביט במדפים העמוסים מוצגים, מטבעות, חפצי אומנות עתיקים, פסלים מודרניים ועוד אלף ואחד דברים שונים.
סרטי מציאות מדומה, עולם חדש של פנאי ובידור
לא נסיים לפי שנציין כי סרטוני מציאות מדומה פותחים לפנינו עולם חדש של פנאי ובידור. אמנם ההפקה של סרטונים עלילתיים באופן מלא עדיין לא מתקרבת לקצה מימוש הפוטנציאל, אבל הפוטנציאל קיים. לא ירחק היום ובו ניתן יהיה לבחור ערוצים ותכנים, שבהם ישודרו סרטונים בז'אנרים שונים ובחוויה מציאות חיה לגמרי. נוכל לראות דרמות, קומדיות, סרטי מתח, תוכניות ריאליטי וספורט ב-360 מעלות. הצפייה הולכת והופכת מפסיבית לאקטיבית. הצופה הוא המשתתף שבוחר את זווית הראיה הרצויה וממש נכנס לתוך הסרט. בקיצור – סרטוני מציאות מדומה הופכים את הצופה לחלק מהחוויה והאפקט רב עוצמה.