CLOSE

    צור איתנו קשר





    31/03/2021 מאת: Virtualion

    משחוק בלמידה – לימוד בטכנולוגיית משחק מתקדמת

    השימוש במשחקים הוא גישה קלאסית בלימוד. ילדים קטנים למשל לומדים אינספור דברים באמצעות משחק, דוגמת המיומנות לספור. קל יותר ומהנה יותר ללמוד במסגרת משחק. משחוק (Gamification) הוא הכינוי הנפוץ לשימוש במשחקים או באלמנטים מעולם המשחקים (כניקוד ותחרות בין משתתפים), לשם קידום מטרות שאינן משחקיות. מטרות "מהעולם האמיתי". בכדי לממש זאת, משתמשים כיום בין השאר בטכנולוגיות מחשוב מתקדמות, כגון מציאות מדומה. כאן בדיוק אנחנו מתחילים לדבר על משחוק בלמידה, ועל השימוש ההולך וגובר של מציאות מדומה בישראל לצרכים אלו.

    שילוב משחוק בלמידה

    מציאות מדומה איננה דבר חדש. מבין שימושיה הרבים, משחקים הוא תחום בולט במיוחד לאורך זמן, כך שהצטבר כיום ניסיון עשיר מאוד בכך. משחוק מערב את הלומד – או קבוצת התלמידים – בצורה מקסימלית. הדבר שונה מהותית מהקשבה פסיבית למורה מול כיתה. למעשה, ניתן בצורה כזו לצמצם את הצורך במדריכים, בוודאי כאשר מדובר במשחוק בלמידה באמצעות מחשוב. כלומר, מדובר על לימוד שהוא בעיקר לימוד עצמי, לפחות באופן חלקי (ניתן לשלב משחוק בתוכנית לימודים שמיישמת מגוון אמצעי לימוד).  

    נאמר שאתם מעוניינים ללמוד להטיס מטוס – אולי לקראת הגיוס לצבא, בשאיפה להיות טייסים או לקראת לימודים להוצאת רישיון טיסה אזרחי. באופן טבעי, תחפשו "סימולטור טיסה". כעת, בואו נוסיף לכך קסדת מציאות מדומה אשר "תכניס אתכם" היישר לסביבת הטיס של הסימולטור, באופן מלא. במקרה של בית ספר מסחרי לטיסה ובכדי לעודד את התלמידים, נוסיף גם אלמנט משחקי, למשל ניקוד על רמת הטיסה ותחרות לגביו בין התלמידים. בכך, יצרנו אופי משחקי לתהליך למידה מורכב וקיבלנו חוויית לימוד יותר מהנה ומעניינת.

    יתרה מכך, בעזרת מחשוב (ומציאות מדומה במיוחד), משחוק בלמידה עשוי להביא את הלומד "קרוב ככל הניתן" למיומנות שאליה מכשירים אותו. אם מדובר למשל בלמידה בנושא פינוי שדה מוקשים, ברור שמוטב לתרגל בצורה בטיחותית אך גם ריאליסטית ככל הניתן. זה בהחלט אפשרי בעזרת מציאות מדומה. 

    נשמע מועיל? מעולה! כאן תוכלו לקרוא עוד על סימולטור מציאות מדומה.

    משחוק בלמידה

    עד כמה התקדמנו?

    בכדי להמחיש עד כמה משחוק בלמידה מתקדם ועשיר באפשרויות, אלה כמה דוגמאות למה שעומד לרשותנו בתחום זה כיום:

    • ניהול ידע ומערכות לימוד ממוחשבות – עסקים ומוסדות לימוד שונים, משתמשים מזה שנים במתודולוגיות ומערכות מתקדמות לניהול ידע והדרכה. למשל מערכות Learning Management Systems (LMS). ידע ומערכות אלה, תומכים בלמידה מתקדמת והופכים את המשתמשים בהם לפתוחים יותר לחידושים במשחוק.
    • מחשוב נייד – סמארטפונים וטאבלטים מרחיבים את אפשרויות משחוק בלמידה, בעזרת ניידות, זיהוי מיקום, תקשורת אלחוטית קצרת טווח ועוד.
    • משקפי מציאות מדומה – כיום יש מגוון דגמי משקפיים מתקדמים, וההיצע רק גדל משנה לשנה.
    • שלל אפשרויות הדמיה – טכנולוגית המציאות המדומה (VR או Virtual Reality), מאפשרת ליצור "עולם מדומה" ריאליסטי מאוד. מציאות רבודה (AR או Augmented Reality) מאפשרת להציג את העולם שמסביב לשחקנים, עם תוספת ויזואלית של מידע ואלמנטים גראפיים שונים. מציאות מעורבבת (Mixed Reality. מכונה לעתים גם XR (או Extended Reality) משלבת את העולם הווירטואלי עם העולם הפיזי, באופנים מתוחכמים נוספים. 
    • וידאו מתקדם – וידאו הוא דבר שמספק ריאליזם רב. במקביל, הוא מעמיס מאוד על מערכות מחשוב ובמיוחד על תקשורת. כיום, יש פתרונות בשלים ומתוחכמים לאתגרים אלה ואנו רואים שילוב וידאו במשחוק, כולל סרטוני 360 מעלות. 
    • דמויות ריאליסטיות מתוחכמות – כאשר יש לנו את היכולת יצירת "אווטארים" או הולוגרמות בתלת ממד.

    משחוק בלמידה – מה הלאה?

    התחום של משחוק בלמידה בוודאי שלא מיצה עצמו עדיין ויש לו הרבה מאוד לאן להתפתח. הן בשיטות והן בהיקף האימוץ. למעשה, שוק פתרונות המשחוק צפוי לצמוח במעל ל-17 מיליארד דולר, בין השנים 2024-2020, בין השאר בזכות עניין גובר בשילוב משחוק בלימוד ממוחשב (Technavio). עוד מגמה משפיעה רואים בצורך הגובר בעבודה (ולכן גם בהכשרת עובדים) מרחוק, בעקבות משברים דוגמת הקורונה.