כשמדברים על משחקים, רוב האנשים מעלים לנגד עיניהם כלי שנועד להעביר את הזמן בהנאה רבה. החדשות הטובות הן שיתרונות המשחקים ממש לא מסתכמים בכך. כיום ניתן להשתמש בהם למגוון מטרות, כולל הקניית ידע וערכים חשובים. קוראים לזה "משחוק", או בלועזית "גיימיפיקציה" (Gamification). מה שחשוב להדגיש הוא ששילוב משחקים מסוגים שונים הוא אחת המגמות הבולטות במערכת החינוך בישראל ובעולם בשנים האחרונות. הנה כל מה שחשוב לדעת על משחוק בהוראה ועל הדרך היעילה באמת לעשות את זה.
מה זה בכלל משחוק?
משחוק, ברמת ההגדרה, הוא שימוש בכל הטכניקות והמכניקה של משחקים למטרות שונות בעלות הקשר לא משחקי (לפחות לא באופן בלעדי). במילים אחרות: זוהי הנקודה בה אנחנו יוצרים משחקים ומקדמים תהליכים משחקיים על מנת להשפיע על האדם המשתתף בהם, ובמקרה של תחום ההוראה גם להקנות לו ידע. הלימוד עשוי להתגלות כיעיל במיוחד, ולו מכיוון שהתלמידים צפויים להשקיע בו את מירב המחשבה, המאמצים ותשומת הלב.
ייתכן מאוד שהלימוד בדרך זו יהיה ממושך, ושהידע יצטבר במהירות אפילו בלי שהשחקנים ישימו לב, כפי שמחקרים שונים שפורסמו ברחבי העולם בשנים האחרונות מעידים.
כיצד מתבצע משחוק בהוראה?
ניתן למצוא אופנים שונים בהם אפשר להטמיע עקרונות של משחקים בתחום החינוך, מה שנכון כמעט לכל תחום שאפשר לחשוב עליו. מרכיבי גיימפיקיציה נפוצים הם עידוד המשתמש לעמוד באתגרים שונים המתקשרים לחוויית הלימוד , בדמות האפשרות שלו להרוויח נקודות, לעבור שלבים, להיכנס לטבלת השחקנים המובילים וכן הלאה. חשבו למשל על אתר היסטוריה המציג חידונים שניתן לקבל פרסים על הצלחה בהם (וירטואליים או לא), או על האפשרות של תלמיד להתמודד מול חבריו לכיתה על המקומות הראשונים בטבלה המתייחסת להישגים של כל אחד ואחת מהם בתחום הנלמד.
את המשחקים ניתן להטמיע בדרכים שונות, בעולם הווירטואלי או המוחשי: החל ממשחקי זיכרון בקופסה המאפשרים לימוד של אותיות ומילים, דרך משחקי "חפש את המטמון" בעקבות אתרים היסטוריים ועד לאפליקציה לטלפונים החכמים המציגה אתגרים שונים סביב נושא לימודי. השמיים הם הגבול, והטכנולוגיה רק הופכת את היצע הפתרונות כיום לרחב יותר מאי פעם.
היתרונות של מציאות מדומה
מציאות מדומה היא אחת הצורות היותר יעילות של משחוק בהוראה, ולראיה אנחנו עדים בשנים האחרונות ליותר ויותר תוכניות לימודים המשלבים אותה באופן אינטגרלי. הסיבה פשוטה: מציאות מדומה לוקחת את יתרונות המשחוק כמה צעדים קדימה, ולו מכיוון שהיא מציעה חוויה טוטאלית שהאדם נסחף אליה באופן מוחלט, חוויה שלפעמים פועלת על כמה חושים במקביל.
מציאות מדומה היא פתרון מצוין למי שרוצה להעביר ידע, מיומנות או אפילו ערכים בצורה האמיתית ביותר שיש, תוך פיתוח היכולות של התלמידים. מציאות מדומה עשויה לבטל את ההתנגדויות ללימוד, שבהחלט קיימות בדרכים המסורתיות, ובכך לאפשר גם עבור אוכלוסיות הנחשבות למורכבות יחסית ללימוד: החל מילדים בגיל צעיר, דרך בעלי לקויות שונות ועד לאנשים מבוגרים המתקשים עם חומרי הלימוד הסטנדרטיים עקב ירידה בראייה, פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי וכן הלאה.
מגוון רחב של תחומים בהם ניתן ליישם משחוק בהוראה
לא קשה לחשוב על אופנים בהם אפשר ליישם את המציאות המדומה בפועל, כמעט בכל תחום שניתן לחשוב עליו. הנה כמה דוגמאות רלוונטיות מאוד ליישומים אפשריים של משחוק בהוראה:
- גיאוגרפיה – סיור וירטואלי שנעשה ביעד שמעוניינים שה"שחקן" יכיר, בצורה המציאותית והמפורטת ביותר שאפשר לשאוף אליה
- היסטוריה – סיפורים היסטוריים, אפילו מתקופת התנ"ך, יכולים לקרום עור וגידים בזכות משחק מציאות מדומה מפורט ומוקפד
- לימודי שפה – יצירת עולם וירטואלי שהמשתמש נכנס לתוכו ומנסה לאתר את המילים שהוא נחשף אליהן
- רפואה – מגוון כלים שיאפשרו סיור בגוף האדם או הבנה לעומק של שיטות וטכניקות טיפוליות
- הכשרות מקצועיות – עם כל הכבוד לחומר התיאורטי, אין תחליף להתנסות מעשית שיכולה להתבצע בצורה יעילה דרך המציאות המדומה