CLOSE

    צור איתנו קשר





    07/09/2019 מאת: david

    מציאות רבודה AR: כל הסוגים, השימושים והיתרונות

    מציאות רבודה, או באנגלית AR (קיצור של Augmented reality), לא נראית לפעמים במבט ראשון מרגשת כמו מציאות וירטואלית. עם זאת מדובר בטכנולוגיה מתקדמת, שיכולה להיות שימושי מאוד בשגרת החיים שלנו. ממדיה חברתית עד להיות כלי עזר למנתחים, מבידור עד לחינוך – המציאות הרבודה מבוקשת כיום יותר מאי פעם.

    מה זה מציאות רבודה AR?

    המציאות הרבודה צוברת פופולאריות בגלל שהיא מביאה אלמנטים של מציאות מדומה לתוך חיי היום יום שלנו, כלומר דברים שאנחנו רואים שומעים ומרגישים. היא נמצאת בתווך בין העולם האמיתי והעולם המדומה. אפשר לומר שהיא מהווה מעין גרסה משופרת של המציאות, אליה מצורפים דמויות ותמונות יצירות מחשב מעל ראיית המשתמש של העולם האמיתי ומשפר את תפיסת המשתמש של עולם זה.

    יש הבדל מהותי בין מציאות מדומה לבין מציאות רבודה. בעוד שהראשונה מבוססת על החלפה מלאה של העולם האמיתי בזה הווירטואלי, המציאות הרבודה מוסיפה אלמנטים ויזואליים ו"שכבות" על גבי אותה מציאות, ובכך למעשה הופכת אותה לאינטרקטיבית. אם למשל אתם עורכים סיור וירטואלי ביעד מסוים, תמצאו את כל האלמנטים ה"אמיתיים" המרכיבים אותו ובנוסף לכך אובייקטים וירטואלים ותוספות למיניהן. המשתמשים בטכנולוגיה זו חווים עולם מציאותי משופר, שיכול לשמש למטרות שונות. האינפורמציה שמתקבלת רלוונטית למטרות הראשוניות בגינן נעשה פיתוח מציאות מדומה.

    מציאות רבודה AR

    סוגים שונים של מציאות רבודה – AR

    קיימות כמה קטגוריות של טכנולוגיית המציאות הרבודה –

    צרו איתנו קשר, ונחזור אליכם בהקדם:

    AR מבוססת הדגשה

    טכנולוגיה זאת נקראת גם זיהוי אובייקט – היא משתמשת במצלמה ובמדגיש ויזואלי כדי לייצר תוצאה – כשהמדגיש מרגיש בקורא – האובייקט שנלכד ע"י המצלמה. כמו הריבועים עם הדוגמאות חסרות הפשר במודעות על גבי תחנות אוטובוסים  שעלינו לסרוק עם הסמארטפון שלנו

    מציאות רבודה מחוסרת הדגש

    במקרה זה נעשה שימוש ב-GPS, מצפן דיגיטלי, מד מהירות או מד תאוצה אשר מורכב על ההתקן על מנת לספק מידע בנוגע למיקום שלך.

    כוח משמעותי מאחורי הטכנולוגיה הזאת זה ההיצע הרחב של 'סמארטפונים' ושירותי המיקום שהם מספקים. השימוש המרכזי של הטכנולוגיה היא כדי למפות כיוונים, מציאת בתי-עסק סמוכים ואפליקציות מציאת מקום אחרות

    AR מבוססת הקרנה

    סוג זה של מציאות רבודה עובד על-ידי הקרנת אור מלאכותי על משטחים בעולם האמיתי. האפליקציות הללו מאפשרות אינטראקציה אנושית על-ידי שליחת אור על המציאות האמיתית – אפליקציה מעניינת היא הקרנה מבוססת טכנולוגיה זו על מנת ליצור הולוגרמה אינטראקטיבית בעלת 3 מימדים (3D)  על החלל המציאותי

    מציאות רבודה מבוססת מיזוג (superimposition)

    טכנולוגיה זו באופן חלקי או מלא מחליפה את המראה האורגינלי של העצם עם מראה שמבוסס על המציאות הרבודה. מציאות רבודה – AR מבוססת מיזוג, טכנולוגיית זיהוי אובייקט משחק תפקיד מרכזי. הסיבה לכך היא שהטכנולוגיה לא יכולה להחליף מראה של עצם אם היא לא יכולה לזהות אותו.

    לקוח יכול למצוא טכנולוגיה זו אצל חברת 'איקאה'. על-ידי הורדת אפליקציה וסריקה של דפים בקטלוג שלהם הלקוחות יכולים להניח רהיטים וירטואליים בבתיהם כדי לראות איך הם עשויים להשתלב בו, ובכך להחליט האם כדאי להם לרכוש את המוצר ומהו הדגם שלו האדיאילי עבורו. כל זאת באמצעות טכנולוגיית המציאות הרבודה ואפליקציה ייעודית. מידע נוסף בכתבה הבאה.

    איך מציאות רבודה AR פועלת?

    צריך להבין את המטרה של המציאות הרבודה – להכניס עצמים מבוססי מחשב לעולם האמיתי, שרק המשתמש יכול לראות ברוב האפליקציות של המציאות הרבודה נעזרים במשקפיים מיוחדים – משקפי מציאות רבודה – שמאפשרות את הריבוד על המראה שמקיף אותנו. האלמנטים המופקים יכולים להיות דמויות מאויירות, אובייקטים מהעולם המוכר וגם נתונים וירטואליים: שעון, מיקום GPS, מצפן וכן הלאה.

     – איך פועלת 'מבפנים' המציאות הרבודה?
    המציאות הרבודה יכולה להיראות בצורה שונה ממסכים ומוניטורים ועד למשקפיים מיוחדים שמניחים על הראש.
    אפשר למצוא את המציאות הרבודה בסמארטפונים וטאבלטים – ככל שהטכנולוגיה תשתפר כך המציאות הרבודה תזדקק לפחות חומרה ותוכל להופיע גם על עדשות מגע.

    מרכיבים עיקריים במכשירי AR

    • חיישנים ומצלמה – החיישנים מורכבים על המשקף על-מנת לקלוט את העולם האמיתי ואחר-כך לעבד אותו ולפענחו. המצלמה נועדה על מנת לאסוף מידע על המציאות האמיתית מסביב – המכשיר אוסף מידע ובודק את המציאות ואז יוצר מודל דיגיטאלי. כדי להחליט על פלט מתאים, הטכנולוגיה גם משתמשת בסמארטפונים כדי להוציא וידאו ותמונות על-מנת לעזור עם הריבוד.
    • ההקרנה – בחזית המכשיר של המציאות הרבודה יש מקרן, המקרן יכול להפוך כל משטח ל"סביבה אינטרקטיבית". משתמשים במידע שנלקח מהמצלמה על מנת לבחון את העולם מסביב – הוא מעובד ומוקרן על המשטח שמול המשתמש, שיכול להיות קיר, שולחן ואפילו אדם אחר. בעתיד אולי לא תצטרך i-pad על מנת לשחק משחק אונליין של שחמט בגלל שתוכל לשחק את המשחק על השולחן שלפניך.
    • עיבוד – מתקנים של מציאות רבודה AR הם למעשה מחשבי על קטנים שמוסבים למתקנים שאפשר להתקין על הראש. המכשירים האלו צריכים הרבה כוח עיבוד ומשתמשים באותם מרכיבים כמו שהסמארטפונים שלנו.
    • השתקפות – מכשירי המציאות הרבודה משתמשים במראות על מנת להעביר את הצורה שהעין שלך רואה את העצם הוירטואלי. בחלק מהמכשירים יש מערך של הרבה מראות קעורות ובמכשירים פשוטים יותר יש רק מראה אחת דו-צדדית שמשקפת את האור מהמסך לעין המשתמש. המטרה של כל המראות האלו הוא להעביר את מראה העצם לתוך עין המשתמש.

    כיצד שולטים על מציאות רבודה?

    לכל פיתוח מציאות רבודה יש את החוקים שלו, אבל ברמה הכללית ניתן לומר שהשמיים הם הגבול בכל הנוגע לאפשרויות השליטה על המציאות הרבודה. ברמה הכללית המכשירים נשלטים או על ידי משטח מגע או על ידי פקודות קוליות, ולעיתים גם שניהם במקביל.

    לכל בחירה יש את היתרונות שלה. משטח המגע בדרך כלל נמצא על המכשיר וקל להגיע אליו, מבלי שיש צורך בציוד נוסף.
    הפקודות הקוליות זהות לאלו שיש לנו על הפלאפון החכם. במקרה הזה רמקול יעביר את הפקודות למעבד קטן ויפרש את הפקודות.

    דוגמא לשימוש בטכנולוגיית מציאות רבודה ברפואה

    כיום יש שימוש הולך וגובר בטכנולוגיית מציאות רבודה בעולם הרפואה. מבדיקות שגרתיות ועד הליכי ניתוח מורכבים ניתן להשתמש במכשירי המציאות הרבודה – הם יעניקו יתרונות גדולים גם למטופל וגם למטפל.

    בדיקות פיזיות

    תאר לעצמך שאתה נכנס לפגישה עם רופא ומגלה שהוא לובש מכשיר של טכנולוגיה זו. אפילו שזה נראה מוזר, הטכנולוגיה מאפשרת לו להיכנס לבדיקות עבר, לתמונות ולמידע היסטורי בזמן הווה, ולדבר איתך עליהם. כניסה מיידית למידע הדיגיטלי הזה, בלי להתחבר למחשב או להיכנס לארכיון עם בדיקות עבר הנוגעים לבריאותך, יכולים להוות יתרון משמעותי לעובדים בתחום הבריאות.

    הטמעה של מכשירי המציאות הרבודה במערכת הבריאות כעזרה בטיפול וראיית בדיקות העבר של פציינטים היא כבר מצרך מבוקש.

    הליכי ניתוח

    בואו ניקח את הדוגמא צעד אחד קדימה – נגיד שאנחנו צריכים לעבור ניתוח, לפני ההרדמה אנחנו רואים שהמנתח לובש מכשיר מציאות רבודה, במהלך כל הניתוח – רשימה של הליכים לעשייה בניתוח ותצוגה של מדדים רפואיים יופיעו מול עיניו.

    פיתוח מציאות מציאות מדומה ורבודה כבר עזרה בטכנולוגיה של ניתוח – בממשק מיוחד למכשירים רפואיים בחדר הניתוח, עזרה גרפית בניתוח, הקלטה ושמירה של הליכים וכניסה מיידית להיסטוריה הרפואית. יתרונות הטכנולוגיה הזו הם הפחתת הסיכון ומניעת דחייה של הליך הניתוח בגלל חוסר הכרה עם תנאים חדשים או ישנים והפחתת הסיכון בעשיית טעויות בהליכי הניתוח, בנוסף לכך – מאחר שהמנתח המשתמש במכשיר המונח על עיניו ואין הוא צריך להוריד את הכפפות מעיניו כך פוחת הסיכון בזיהום הגוף וההליך הופך לסטרילי יותר.

    מציאות רבודה – פוקימון כדוגמה קלאסית 

    על חלק מהיישומים האפשריים של המציאות הרבודה, אפשר לומר שהם נחמדים אבל לא שימושיים במיוחד או לא תורמים די ערך מוסף. זו היא נקודה חשובה, מאחר שיש הבדל משמעותי, במיוחד עבור עסקים, בין דברים שהם "nice to have" לדברים שהם מבחינתם must have. רואים זאת כמובן לא רק לגבי מציאות רבודה, אלא בכלל לגבי השקעה בטכנולוגיות. ניתן לקחת את המשחק פוקימון גו, כדוגמה לפיתוח שהוא חד משמעית בקטגוריה של היישומים בעלי הערך המוסף המובהק. וגם יש לו "קבלות" בשטח להוכיח זאת, עם ההצלחה העצומה שהמשחק זכה לה. הצלחה זו נבעה לא רק מהיותו חלוץ בתחומו, אלא מאחר שפוקימון גו סיפק לחובבי משחקי מחשב את הערכים המוספים שהם מחפשים: חוויית משחק מעניינת ומהנה וכן – גם חידוש מעניין. 

    קשת האפשרויות הרחבה

    כמובן, האפשרויות לשימוש במציאות רבודה לא מוגבלות לתחומי הרפואה או המשחק בלבד. דוגמאות נוספות לכך הן

    • אספקת מידע בשטח – למשל מידע לתיירים, עם הכוונה והסברים על המקום שבו הם נמצאים. 
    • הדרכה ותרגול – מציאות רבודה מאפשרת להציג דברים בעולם הפיזי, שלא ניתן או לא מעוניינים להציג באופן אחר. למשל פעולת מתקן חשמלי במתח גבוה, שלא מעשי או בטוח לחשוף את כל הרכיבים הפנימיים שלו וחוטי הולכת החשמל. כך למשל גם לגבי הדרכת ותרגול עובד חדש, לגבי מכונה במפעל. העובד יוכל לתרגל מול המכונה, דרך סמארטפון או טאבלט, אבל מבלי לגעת בה. כך ניתן יהיה להציג בפניו את פנים המכונה ואת ההשלכות של פעולותיו, בכדי שיבין יותר לעומק מה שהוא עושה. כל זאת, באופן הברור והבטוח ביותר, מבלי להסתכן בהשלכות של שגיאות בהפעלת המכונה. 
    • אדריכלות – ניתן להשתמש ביישומי המציאות הרבודה בכדי להציג תכנון עתידי, על גבי המקום הפיזי שעבורו הוא מיועד. למשל תכנון של הוספת קומה למבנה, כאשר מזמין העבודה יוכל לכוון את הסמארטפון למבנה במצבו הנוכחי ו"לראות" את המבנה לאחר התוספת, בסביבתו הטבעית.  
    • טיפול נפשי – חשיפה הדרגתית למצבים שגורמים מצוקה נפשית, בכך שמציגים אותם באופן מבוקר על גבי מראה הסביבה הפיזית. 
    • פרסומות – מציאות רבודה עשויה להעשיר גם פרסומות, בכך שהיא מאפשרת לספק פרסומות בהתאם למיקום הלקוח ובאופן עשיר ומושך מבחינה גראפית. 

    בין מציאות רבודה למציאות משולבת 

    מדובר ללא ספק בנושא טכני מורכב למדי. לכן לא מפתיע, שלעתים מתבלבלים בין המונחים Augmented Reality (מציאות רבודה) ו-Mixed Reality (מציאות משולבת). בשני המקרים ישנו שילוב של סביבה מלאכותית שמיוצרת במחשב עם מראה הסביבה הפיזית. אז מה ההבדל בעצם? ראשית, כדאי לזכור שאין כאן בהכרח הבדלים חד משמעיים. אך מקובל לומר שזו היא מציאות משולבת, כאשר ישנה אפשרות רחבה של אינטראקציה בין אלמנטים משתי הסביבות – המדומה והפיזית. זאת, לצד היכולת לבצע על האובייקטים המדומים פעולות שונות בעזרת הגוף. למשל להזיז חפץ וירטואלי עם הידיים.

    תחום המציאות הרבודה ותחום הפקת סרטי 360, יתפתח עוד ועוד וימלא את חיי היום-יום: מציאות רבודה בחינוך, תקשורת, בידור, תחבורה, צרכנות ועוד… מה שאנחנו רואים היום זו רק תחילת הדרך ומצפים לנו ריגושים רבים נוספים בעתיד. בנוסף לכך ניתן אולי לצפות שהטכנולוגיה תמשיך להתקדם, כך שנוכל להפיק תכני מציאות רבודה בצורה שממשיכה עוד יותר לפרוץ את הדמיון.

    כותב המאמר הינו דוד בן משה, מפיק ראשי בחברת Virtualion היוצרת חוויות מציאות רבודה

    מציאות רבודה AR

    ההבדל העיקרי הוא בעולם שאתם נשאבים אליו. בעוד שבמציאות מדומה "עוברים" לעולם חדש, עם סביבה שנבנתה יש מאין, במקרה של מציאות רבודה, משולבים אלמנטים וירטואליים על גבי המציאות הקיימת. דוגמה נפוצה היא הוספת דמות וירטואלית לפריים שאנחנו מתבוננים בו דרך מסך הטלפון החכם.
    ניתן להיעזר במציאות הרבודה לאינספור מטרות. בין התחומים בהם היא משולבת כיום ניתן למנות רפואה, צבא וביטחון, חינוך והוראה, ארכיטקטורה, בידור ופנאי, תיירות, תוכן הנדסי, שיווק – והרשימה עוד ארוכה.
    מציאות רבודה דורשת ידע טכני רב וציוד מתקדם, השמור לחברות העומדות בחוד החנית בתחום. תהליך הפיתוח של מציאות רבודה הוא ממושך, ובדומה להפקה של תכני מציאות מדומה: כולל בתוכו פגישת היכרות עם הלקוח, קריאייטיב, תסריט, הפקה מקדימה, הפקה בפועל, עריכה ועוד. התהליך דינמי ונעשה לרוב בתיאום מלא מול הלקוח, בדגש על גמישות וביצוע התאמות תוך כדי.