CLOSE

    צור איתנו קשר





    27/12/2020 מאת: Virtualion

    כיצד משמשת היום מציאות מדומה בחינוך?

    למציאות מדומה שורה ארוכה של שימושים, כאשר משנה לשנה היישום שלה בתחומי החיים השונים רק עולה. כך למשל השתרשה עם הזמן התפיסה לפיה המציאות המדומה יכולה להיות כלי לימודי מהמעלה הראשונה. הדבר הוליד מגוון דרכים בהם אפשר לשלב מציאות מדומה בחינוך, וליהנות משורה ארוכה של יתרונות. בואו להכיר את הדרכים בהן ניתן לשלב מציאות מדומה או מציאות רבודה בחינוך, ולהבין למה כדאי לכם לעשות את זה.

    הצד החינוכי של מציאות מדומה

    מציאות מדומה יוצרת עבור האדם החווה אותה סביבה שהוא הופך להיות חלק ממנה במלוא מובן המילה. המשתמש ייכנס לעולם המוצג באופן מלא ויחווה אותו טוטאלית, כולל ברמה החושית. בדרך זו אפשר לחשוף אותו לסיטואציות שונות, וכמובן שגם ללמד אותו לא מעט דברים. כך קורה למשל גם בנושא של אימונים באמצעות מציאות מדומה, שמשמשים כיום באינספור תחומים וענפים: צבא וביטחון, רפואה וכן הלאה.

    ברחבי העולם, ובשנים האחרונות גם בישראל, מתבססים יותר ויותר על מציאות מדומה בחינוך. לא קשה להבין מדוע. אחרי הכול, זהו כלי המאפשר למידה "עמוקה", העברת ידע, חינוך והכשרה נקודתית. ניתן ליישם אותו בפועל באינספור דרכים: הצגת הסביבה שמעוניינים שהילד יכיר, העלאת תרחישים שונים שהילד יבין כיצד רצוי להתמודד בהם, תרגול פעולות שונות שמזכירות את "העולם האמיתי" וכן הלאה. העובדה שהילד תופס את פעילות המציאות המדומה כחוויה מונעת התנגדויות שלו ומסירה את כל החסמים שעלולים להופיע אצלו, כפי שמאפיין את שיטות הלימוד המסורתיות. זו גם הסיבה שמסבירה מדוע משחקים באנגלית, על סוגיהם, מהווים כלי מצוין ללימוד.

    מציאות מדומה בחינוך

    היתרונות המגוונים של מציאות מדומה בחינוך

    מציאות מדומה בחינוך נחשבת לאפיק לימודי מוצלח בלא מעט אופנים. העובדה שהמשתמש נכנס באופן מלא לסיטואציה המוצגת מולו יוצרת חוויית לימוד עוצמתית ויעילה במיוחד. הריכוז שלו עולה פלאים בשנים האלה, לכן מציאות מדומה נחשבת לאפקטיבית מאוד עבור ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, שמתקשים עוד יותר עם שיטות הלימוד המקובלות. האדם מנותק מהסביבה החיצונית ויכול להבין באופן מלא את הסיטואציה, תוך צבירת הידע והכישורים הדרושים.

    לימודים בעזרת מציאות מדומה או מציאות רבודה מחזיקים במלוא הפוטנציאל להיות יעילים במיוחד. החומר המועבר עשוי להיחקק לכן בצורה מרשימה, אפילו בלתי מודעת, בזיכרון של הילדים. חשבו למשל על מסע בהיסטוריה לסיפור תנ"כי מרתק, המשוחזר לפרטי פרטים באמצעות חברה המפיקה סרטוני מציאות מדומה. או על היכרות גיאוגרפית עם עיר בעולם דרך סיור וירטואלי בה, שיהיה הכי קרוב שיש לדבר האמיתי. ברור שלא כל תחום לימודי או נושא יכול להיות מועבר בצורה של מציאות מדומה, אבל עם ידע, ניסיון וקצת יצירתיות אפשר בהחלט לנצל אותה בהרבה מאוד דרכים.

    כיום, קשה מאוד להושיב ילדים רבים מול ספרי הלימוד והמחברות. בעידן בו הם מחוברים למסכים ולטכנולוגיה, אפשר בהחלט להשתמש בה לצרכים שלנו – כולל כמובן למטרות לימוד מובהקות. אין ספק שמציאות מדומה נחשבת לחוויה מובהקת, בה לא מרגישים שהזמן עובר ולא רוצים שהוא יעבור. על רקע העובדה שילדים עלולים להתנגד לאופני הלימוד המקובלים, לימוד הנעשה בצורה חווייתית ומהנה עשוי להתקבל באהבה ולהיות יעיל יותר. ממש כמו שקל הרבה יותר להעביר לפעוטות את הידע לגבי העולם לתוכו נולדו בצורה של משחקים. כיום משחוק בלמידה הוא אחת המגמות העיקריות בתחום החינוך, ונראה שהמגמה רק תתגבר.

    אז איך מתחילים?

    הפקת סרטון או סרטי מציאות מדומה כרוכה במציאת חברה העושה זאת בדרגת מקצועיות גבוהה, תוך הבנה מלאה של מטרות הלימוד, מאפייני התלמידים וכן הלאה. התהליך עצמו נעשה בשיתוף עם החברה המפיקה את הסרטון, תוך ליווי מלא של הלקוח עד לתוצר הסופי, מתן אפשרות לשינויים וכן הלאה. מומלץ לפנות לחברה לקבלת ייעוץ ראשוני ולתחילת תהליך ההפקה.