כיצד גיימיפיקציה (משחוק) הופכת משימות שגרתיות למשחקים דיגיטליים מרתקים, שמסייעים לשיפור התפוקות והעלאת המעורבות?
קונפוציוס אמר פעם: "תבחר עבודה שאתה אוהב ולא תצטרך לעבוד יותר אפילו יום אחד בחייך", אבל מה לעשות? העבודה שתופסת את רוב חיינו מלאה במשימות אפורות וסיזיפיות שלא תמיד באו לנו לבצע. איך הופכים אותן לכיפיות ומהנות? כאן נכנס לתמונה עולם חדש שצובר תאוצה – עולם הגיימיפקיציה (משחוק בעברית). מה קונפוציוס היה אומר על זה?
העיקרון שעומד מאחורי המשחוק בארגונים הוא פשוט: כשהופכים את ביצוע המשימות למשחק, ככל שהמשחק מהנה יותר ואנחנו שקועים בו יותר, כך נבצע את העבודה בצורה טובה ויעילה יותר. שלא לדבר על כך שרמת השחיקה תרד משמעותית – פשוט כי אנחנו נהנים גם מביצוע משימות שהיו אמורות להיות שגרתיות ומשעממות.
איך גיימיפיקציה מסייעת לשיפור ביצועים בארגון?
יישומי המשחוק בארגון הם רבים: אפשר למשל להשתמש במשחקים דיגיטליים כדי לייצר תהליך קליטת עובד חווייתי, להפוך את חוויית ההכשרה לאפקטיבית יותר ולהפוך את ביצוע המטלות למהנה יותר. ואגב, אלו הן בדיוק הסיבות שמסבירות מדוע משחוק בלמידה או משחוק בהוראה הן נפוצים מאוד בשנים האחרונות, בישראל ובעולם.
והתוצאות? נס טכנולוגיות, שעושה שימוש במשחוק Inhouse ובארגונים שהיא מלווה, דיווחה שהשימוש בפלטפורמות משחוק הוביל לירידה של 10% בתחלופת עובדים, לירידה של 12% בהיקף ההיעדרויות הבלתי מוצדקות ולעליה של 200% ברמת הידע של המשתמשים.
ממצאים אלו ממחישים רק חלק מיתרונות המשחוק בארגון, שבהם:
- יצירת סביבת עבודה כיפית ומהנה
- יצירת מעורבות גבוהה וחיבור גבוה למשימות
- הגדלת הפרודוקטיביות ושיפור ביצועי העובדים
- צמצום טעויות בלתי מחויבות
- עידוד שיתופי פעולה והידוק הקשרים בין העובדים
וזה עוד כלום, כי בשנים האחרונות נכנסים לעולם המשחוק התותחים הכבדים: יישומי מציאות מדומה.
גיימיפיקציה על סטרואידים: כשהמציאות המדומה נכנסת לתמונה
ארגונים רבים בארץ ובעולם מגלים בשנים האחרונות את כוחו של עולם המציאות המדומה והרבודה ככלי להגדלת המכירות. כעת עולם ה- VR משנה גם את חוויית המשחוק בארגונים, והופך אותה ליותר עוצמתית מתמיד.
עוף, טבח: כך טבחים לומדים להכין את המתכון האגדי של KFC
איך מלמדים טבחים להכין את המתכון הסודי של העוף המטוגן בלי טעויות? באמצעות משחוק כמובן. KFC השיקה את "The Hard Way", חדר בריחה אינטראקטיבי שבו קולונל סנדרס האגדי מלמד את הטבחים להכין את העוף האגדי לא פחות ב"דרך הקשה", שנוצרה לפני 70 שנה. הכל באמצעות רמזים והתנסויות חווייתיות, שמאפשרות לטבח להכין את המתכון בעצמו תוך כדי משחק. אחרי הכל, זה ששיטת ההכנה לא השתנתה במשך 70 שנה, לא אומר שאי אפשר להפוך את חווית ההכשרה המקצועית למודרנית ומהנה יותר…
כך זה נראה:
איך המעסיק הגדול בעולם מכשיר מיליוני עובדים?
בהתחשב בעובדה שוולמארט היא המעסיק הגדול בעולם, איך הרשת מצליחה לשמור על המובילות שלה, ולהכשיר 2 מיליון עובדים הפרוסים בכל רחבי העולם? ואיך עושים את זה בלי להפריע ללקוחות בשעות העומס? כדי לתת מענה לאתגרים אלו, פיתחה חברת STRIVR עבור וולמארט סביבה ווירטואלית שבה ניתן להכשיר עובדים בצורה ריאליסטית. השימוש בטכנולוגיית המציאות המדומה מצד אחד מאפשר לדמות מצב אמת, ומצד שני מייצר חוויית משחוק: העובד עונה על שאלות, באופן שתורם להטמעת החומר הנלמד.
הלימוד בסביבת ה- VR מייצר התמודדות מיטבית עם סיטואציות יומיומיות, כמו למשל התמודדות עם עומסים חריגים במועדים דוגמת באלק פריידי. והתוצאות? וולמארט דיווחה שסביבת ה- VR העלתה את שביעות הרצון של העובדים והפחיתה את שיעור התחלופה שלהם.
שיפור החוויה בעזרת המציאות הרבודה
דרך נוספת למשחוק חוויית ההכשרה היא פיתוח אפליקציות מציאות רבודה (AR) שמוסיף רבדים שונים למציאות הפיזית. טכנולוגיה זו יכולה לגרום למשל לחייזר להופיע בסלון או בין מדפי הסופר. מתוך הכרת הפוטנציאל של טכנולוגיית המציאות הרבודה בעולם המשחוק, פיתחנו אפליקציית מציאות רבודה עבור פלנתניה – מרכז המדע, החלל והתרבות בנתניה.
בעזרת טאבלט שמקבלים הילדים המבקרים במוזיאון, הם סורקים מרקרים (ברקודים), עונים על חידות שקשורות למיצגים ברחבי המוזיאון, זוכים בנקודות ויכולים להתקדם לנקודה הבאה במשחק (ובעצם במוזיאון). באופן הזה חוויית הלימוד נחרטת בזיכרון, והופכת למהנה ויעילה יותר. באותה הצורה, יישומי המציאות הרבודה יכולים להעשיר את חוויית הלימוד גם במוסדות לימוד ובארגונים.
אז מי אמר שהחיים והעבודה לא יכולים להפוך למשחק ילדים – שבו כל הצדדים מרוויחים?