CLOSE

    צור איתנו קשר





    12/01/2020 מאת: david

    סימולציות מציאות מדומה – VR בשירות כוחות הביטחון

    בים, באוויר וביבשה: סימולציות מציאות מדומה (vr) בשירות כוחות הביטחון

    כיצד עולם המציאות המדומה מעצים את המוכנות של אנשי זרועות הביטחון להתמודד עם מצבי אמת? ואיך התחום מתפתח בישראל?

    מתוך המאמר סימולציות מציאות מדומה (vr) בשירות כוחות הבטחון
    סימולציות מציאות מדומה (vr)

    דמיינו לעצמכם את הסיטואציה הבאה: שוטרים מוזעקים לדירה שבה מתפתח קרב יריות. ברגע שהם פותחים את דלת הדירה, נורות עליהם יריות מכל עבר. הם צריכים לתפוס מחסה, למפות את המבנה, להבין מול כמה יורים הם ניצבים ולחתור למגע. תזוזה שגויה אחת – והם בצרות.

    במחשבה שנייה, לא צריך לדמיין. מה שנחשב עד לפני מספר שנים למדע בדיוני, הופך למציאות: טכנולוגיות מציאות מדומה לחברות ועסקים – המדמות מצבי אמת, ומכינות את אנשי כוחות הביטחון להתמודדות מיטבית בעת התרחשות אירוע.

    להלן דוגמא לסימולצית אימון מטווח של יחידת המילואים גולני בצורתה הבסיסית ביותר. אנו הנחנו מצלמת 360 על כתפו של אחד הלוחמים כאשר הוא ביצע את התרגול בשטח. זוהי דוגמא לסרט 360 וי אר (vr)  ללא אינטראקטיביות של הצופה. דוגמא לסימולציה אינטראקטיבית והרבה יותר משוכללת ניתן לראות בסוף מאמר זה.

    עם זאת דמיינו שאת הסרט שלהלן ניתן אח"כ לראות באמצעות משקפי מציאות מדומה ולחוות את התרגול של הלוחם ממש כפי שהוא חווה וללמוד מטעויות שהוא עשה או הצלחות כמובן ולהסיק מסקנות (תרגישו חופשי עם העכבר להסתובב לכול הכיוונים בסרט)

    צרו איתנו קשר, ונחזור אליכם בהקדם:

    המציאות המדומה בשירות כוחות הביטחון

    עד לא מזמן, כל חייל, שוטר או לוחם היה יודע שיש פער גדול בין האימונים לבין היכולת לתפקד כאשר מתרחש אירוע בזמן אמת. יש הבדל גדול בין ירי על מטרת קרטון סטטית במטווח, לבין קרב יריות ממשי. הודות לפיתוחי המציאות המדומה שמבשילים בשנים האחרונות, הפער העצום בין התרגול למציאות, שהיה נחשב עד לא מזמן לגזירת גורל, הולך ומצטמצם באופן דרמטי.

    מציאות מדומה (vr) בשדה הקרב: איך זה בעצם עובד?

    תרגול מצבי אמת מתאפשר באמצעות ציוד ייעודי, דוגמת משקפי מציאות מדומה ורובים מיוחדים. רובים אלו מצוידים בחיישנים המשדרים מידע כגון כמות היריות שנורו, כמות הפגיעות, מספר ההחטאות וכו'. חיישני גוף מאפשרים למערכת המציאות המדומה לזהות "פגיעות ירי" וליצור אווטאר הזהה בגודל ובתנועה למשתתפים בתרגיל. באופן זה כל תנועה בעולם האמיתי מקבלת ביטוי בעולם הווירטואלי.

    כך למשל דווח לאחרונה כי מערכות מציאות מדומה אשר נכנסו לשימוש במשטרת ניו יורק, מאפשרות לשוטרים לתרגל תרחישי ירי ולקבל פידבק מידי. בלחיצת כפתור נבחרת הסביבה הרצויה, מתווספים מכשולים וגם עוד אנשים לתרגול. היכולת לדמות מצב אמת בצורה קלה ופשוטה, אפשרה לשוטרים להתאמן על אותו התרחיש שוב ושוב, כדי להגדיל את המוכנות שלהם לרגע האמת. כל זאת בלי לפתח קיבעון מחשבתי, שכן אפשר לשנות בלחיצת כפתור את מאפייני התרחיש.

    כל תנועה לאורך התרגול מנוטרת לצורך ניתוח התפקוד כל אחד מבעלי התפקידים בכוח: מה היה זמן התגובה, כיצד פעל כל אחד, מהי מידת הדיוק של הירי ועוד.

    כך זה נראה:

    כיצד גדלה המוכנות של זרועות הביטחון?

    כפי שאפשר להבין, לאימוני מציאות מדומה יש מגוון רחב של יתרונות בבואם להכין את אנשי זרועות הביטחון לרגע האמת:

    מוכנות למגוון תרחישים – אפשרות לתרגל מגוון רחב של מצבי אמת, כולל בחירת תרחישים ומיקומים ספציפיים הרלוונטיים לתפקוד כוחות הביטחון.

    חזרתיות – הטכנולוגיה מגדילה את כמות התרגולים באותו לוקיישן או סיטואציה בזמן נתון, באופן שיאפשר התמודדות טובה יותר בזמן אמת עם מצבים דומים.

    שיפור מתמיד – במציאות, קשה יותר לשחזר את התגלגלות האירועים וללמוד ממנה. ומה קורה בעולם המציאות המדומה? אפשר לנתח צעד אחר צעד את התנועות של כל אחד מהלוחמים בכוח, לראות מי נפגע ומה עדיין טעון שיפור.

    שליטה – אפשרות לשלוט בסוג התרחיש, דרגת הקושי, כמות המשתתפים ועוד.

    בינתיים בישראל…

    במבט קדימה, הגוף המרכז את תחום המציאות המדומה והרבודה בצה"ל מתכוון לעשות בהם שימוש בשני רבדים: הרובד הראשון הוא לצרכי הכשרה והדמיית מצבי אמת, באופן המזכיר את יישומי המציאות המדומה במשטרת ניו יורק. הרובד השני הוא יצירת הדמיה הולוגרפית  המאפשרת לדמות את פני השטח של האויב ולהוסיף שכבות מידע נוספות – מבניינים ומיקומי כוחות ועד מידע מודיעיני. הדמיה זו אמורה לספק תמונת מצב מוחשית יותר, תרתי משמע, ולתרום לתהליך קבלת ההחלטות.

    כפי שנראה מיד, היכולת להגדיל את המוכנות של אנשי זרועות הביטחון אינה מוגבלת רק לאנשי הצבא והמשטרה.

    לקריאה נוספת על מציאות מדומה בישראל

    בשב"ס לא עושים טעויות של בית סוהר

    כחלק מהרצון להגדיל את המוכנות של אנשיו לתרחישים השונים, ביקשו בשירות בתי הסוהר להכין חניכים חדשים להתמודדות עם מצבים דוגמת שריפה בתאים. לצורך כך ביימנו וערכנו סימולציית הדרכה אינטראקטיבית בטכנולוגיית מציאות מדומה: במסגרת הסימולציה מרכיב החניך את משקפי המציאות המדומה, ועליו להתמודד עם תרחיש של שריפה בתאים. לאורך התרחיש עליו לענות על שאלות שמלמדות על מידת מוכנותו. תשובה נכונה תזכה אותו בפידבק חיובי, בעוד תשובה שגויה תוביל לנזיפה מצולמת מהממונה.

    כך זה נראה:

    עולם המציאות המדומה, כמו גם מציאות מעורבבת או מציאות רבודה ממשיך להתפתח – ולסייע לכוחות הביטחון להפוך את העולם שלנו ליותר בטוח. לכו תדעו מה עוד מצפה לנו, מה שבטוח – המשך יבוא…

    כותב המאמר הינו דוד בן משה מפיק ראשי בסטודיו virtualion המפיק ויוצר חוויות מציאות מדומה ( vr), מציאות רבודה (ar) ומיקס ריאליטי.

    לקריאה על פורנו במציאות מדומה

    שאלות ותשובות מציאות מדומה