CLOSE

    צור איתנו קשר





    29/09/2019 מאת: david

    מה למציאות מדומה ולאוכלוסיית הגיל השלישי

    אין ויכוח על כך שיש כמה סוגים של פנסיונרים ואנשי גיל הזהב. יש את אלה שנחים, לוקחים את החיים באיזי ומשתדלים ליהנות כמה שאפשר. יש את אלה שמחפשים חידושים וריגושים ועצם ההגעה לגיל מבוגר כלל לא משחק עבורם תפקיד. לעומת שתי אוכלוסיות אלה – יש גם את המבוגרים שההזדקנות פחות יפה או פוטוגנית אצלם והיא באה לידי ביטוי בתופעות גופניות, מנטליות וקוגניטיביות – שליליות בדרך כלל. אפשר, מצד אחד, לקבל את ההזדקנות כגזירת גורל ולהשלים איתה. אבל היום יש אפשרויות חדשות ומתפתחות שגם אם לא יעצרו את הזמן – הן לפחות יהפכו את הזקנה לנעימה ומרגשת הרבה יותר. אחת מהאפשרויות האלה היא מציאות המדומה.

     

    מה זה מציאות מדומה ואיך היא קשורה לגיל השלישי?

    המציאות המדומה(v.r)היא המילה האחרונה בעולם הדיגיטל, המחשבים והגיימינג – תחום המשחקים המקוונים. המציאות המדומה לוקחת את המשחק או המשתתף אל עולם אחר, אל מציאות שונה מזו שהוא נמצא בה. הוא לא יושב מול המחשב ומסתכל אל זירת המשחק שבמסך, אלא נזרק אל מקום אחר, אל מראות שונים סביבו ואל אווירה שונה לחלוטין מזו שהוא נמצא בה באופן פיזי. המחשב בעצם מדמה מציאות מסוימת ובעזרת אביזרים שונים ואפקטים חזותיים (שמתאפשרים על ידי השימוש בג'ויסטיק, מערכת סאונד היקפי, אוזניות והאפשרות להסתכל 360 מעלות במרחב)  – המשתתף מרגיש כאילו הוא לגמרי נמצא בה. עבור אנשי הגיל השלישי, שהרבה פחות ניידים בתנועה או מתקשים להגיע למקומות מרוחקים – מדובר באטרקציה לא קטנה בכלל, שכן הם יכולים להגיע למקומות רחוקים – בלי לעזוב את הבית שלהם. אפשר לקחת כדוגמא נסיעה למקום רחוק – לונדון או טוקיו, למשל. ה- VR מספק חוויות של טיולים ביעדים רחוקים. הצופה מרכיב את המשקפיים ובעצם משוגר למקום אחר. הוא מוצא את עצמו בלב ליבה הפועם של לונדון.

     

    מה קורה לצופה כאשר הוא מרכיב את משקפי המציאות המדומה?

    ברגע שהמשתמש, אדם מבוגר, מרכיב משקפי מציאות מדומה וגם את האוזניות שמעבירות לו את השמע, הוא בעצם עובר למציאות אחרת. כאן מתחיל הדמיון להשתולל. זירת משחק או קרב, ספינה בלב ים, אנשים נוספים, בעלי חיים, עולם אמיתי ומציאותי או דמיוני וכזה שאינו קיים – כל אלה אפשרויות ריאליות ומעשיות עבורו. כעת עליו בצע את המוטל עליו – לקחת חלק במשחק, לפתור חידות או רמזים, ליהנות מנוף של מקום קסום או להשתתף בפעולה מעניינת. החושים מתחדדים, החוויה שעוטפת אותו ב- 360 מעלות סביבו צבעונית, אמיתית ומרתקת ופתאום יש לו תחביב חדש, משהו אחר לעשות ולצפות לו.

    צרו איתנו קשר, ונחזור אליכם בהקדם:

     

    מה היתרונות של המציאות המדומה עבור המבוגרים?

    המציאות המדומה אינה מסתכמת בצפייה בסרטונים ותו לא, אלא הופכת את המשתמש המבוגר לחלק מעולם אחר. עליו לבצע פעולות, לקבל החלטות, לפנות לכאן או לשם ובעצם – המוח והמחשבה עובדים ללא הפסקה. מחקרים רבים כבר הוכיחו מעל לכל ספק שהמציאות המדומה יעילה יותר מהרבה מאד פעילויות מונוטוניות שהמבוגרים מבצעים בדרך כלל בחוגים והיא יכולה לשמש כאמצעי טיפולי לכל דבר ועניין. בנוסף, אנשים מבוגרים בעלי חוסן מנטלי נמוך או כאלה שהראו סימני לאלצהיימר, דמנטיה או אפילו פרקינסון – הפגינו האטה בסימנים ובחלק מהמקרים אפילו היעלמות מוחלטת שלהם. הסיבה – המוח שמוצא גירויים חדשים, עניין ופעולה מחשבתית בלתי פוסקת. כשכל אלה יכולים להתבצע בלי לעזוב את הבית או בישיבה ליד השולחן – אין ספק שיש בכך יתרון גדול וייתכן שזה יהיה המענה לשעות הפעילות והפנאי של האזרחים הוותיקים בביתם שלהם או בבתי הדיור המוגן.

     

    כותב המאמר הינו דוד בן משה מפיק ראשי בסטודיו virtualion המתמחה בהפקה ויצירת חוויות מציאות מדומה ורבודה.