צור איתנו קשר
27/11/2019 מאת: david

מציאות מעורבבת mixed reality

מציאות מעורבבת (Mixed Reality): מה קורה כשהעולם האמיתי והווירטואלי נפגשים?

 

עולם המציאות המדומה ממשיך להתפתח, וליצור תחומים חדשים שהולכים לעצב את המציאות של כולנו – הפיזית וגם הווירטואלית. מהי המציאות המעורבבת, ואיך אפשר להפיק ממנה תועלת?

 

תארו לעצמכם שאתם מתהלכים בשכונה לא מוכרת בארץ זרה, ומחפשים מקום טוב לאכול בו. במקום לשאול את האנשים מימינכם ומשמאלכם איפה אתם נמצאים, בכל פעם שתפנו את המבט למבנה לא מוכר יצוץ על גבי המשקפיים החכמות שאתם עונדים מידע אודותיו. האם זאת מסעדה? מה מגישים בה? כיצד היא מדורגת ב- Trip Advisor? אם תבקשו, תופיע בסמוך לדלת הכניסה מארחת ווירטואלית, שתספר לכם על הספיישלים של המסעדה.

 

עולם המציאות המדומה, המאפשר לנו לענוד משקפיים ולהתנתק מהמציאות, עשה כברת דרך מאז הגיח לאוויר העולם. למעשה כיום, ניתן לשלב בין המציאות הפיזית לווירטואלית כדי ליהנות מקשת רחבה של אפשרויות חדשות.  המקום בו אובייקטים פיזיים ודיגיטליים יוצרים עולמות חדשים, קרוי Mixed Reality (מציאות מעורבבת). מה כולל עולם המציאות המעורבבת, ואיזה אפשרויות הוא מציע לנו?

 

עולם המציאות המדומה (virtual reality)

רובנו מכירים את הטכנולוגיה הזו, המשגרת אותנו לעולם אחר. כל שצריך לעשות הוא להרכיב את המשקפיים, והופ! אתם נמצאים בממד אחר, ממוחשב או ריאליסטי, יכולים לפסוע בתוך המרחב ואף להאזין להתרחשויות מסביבכם. לעולם המציאות המדומה יש אינספור יישומים – יכולת להתהלך בחללי הדירה עוד לפני שהיא נבנתה, לבקר בקצה השני של העולם כדי לבחור את היעד הבא לחופשה (בלי להחתים דרכון), לדמות מצבי אמת באמצעות סימולציות ריאליסטיות (של ראיון עבודה, של כוחות הביטחון המתמודדים עם סכנות, של מטופלים הרוצים להתמודד עם פוביות) ועוד.

 

טכנולוגיית המציאות המדומה יכולה לשמש ככלי טלפורטציה המאפשר לנו לבקר במקומות מרוחקים בלחיצת כפתור, או לחילופין כמכונת זמן המאפשרת לנו לחוות אירועים מהעבר כאילו הם מתרחשים כאן ועכשיו. כך למשל מוזיאון יכול להכניס את המבקרים אל תוך סצנות היסטוריות, כפי שעשינו במרכז המבקרים בית ויצמן: מבקרים העונדים את משקפי המציאות המדומה יכולים בהטיית מבט לפגוש את נשיא מדינת ישראל הראשון, ד"ר חיים ויצמן, ואת רעייתו ד"ר ורה ויצמן. הם יכולים להסתובב ברחבי החלל, לפגוש בדמויות, להאזין לצלילים ולחוות בצורה ריאליסטית סיטואציות שעיצבו את פניה של המדינה.

כך זה נראה:

 

עולם המציאות הרבודה (augmented reality)

טכנולוגיה המשלבת בין המציאות הפיזית למציאות הדיגיטלית. מדובר בטכנולוגיה אשר מוסיפה שכבות של מידע דיגיטלי על גבי המציאות הקיימת, ובכך מסייעת לנו להעשיר את המציאות ולהתמצא במרחב (כמו בדוגמא של המסעדה). גם לעולם המציאות הרבודה יש אינספור יישומים: כך למשל אפשר להשתמש במשקפיים החכמות כדי להשוות מחירים של מוצרים שאתם רואים כאשר אתם נכנסים לחנות. בעולם הרפואה ניתן "להקרין" על גופו של

החולה הדמיות ממקורות שונים (כמו למשל סיטי או אולטרה סאונד) תוך כדי הניתוח. בבית הספר יוכל התלמיד להביט על איבר כלשהו בגוף האדם, ותוך כדי לראות הדמיה תלת ממדית שלו. בעולם האופנה ישנן כבר אפליקציות המאפשרות לאדם למדוד את הבגד באופן ווירטואלי, כאילו הוא נמצא בחנות עצמה, כדי לבחור את הפריט המתאים לטעמו ולמידותיו.

המפגש בין העולם המציאותי לעולם הדיגיטלי מוליד שורה של אפשרויות חדשות. כך למשל אדם הנכנס לדירה חדשה מקבלן ורוצה לדעת איך היא תיראה לאחר שיעצב אותה, יכול בעזרת כלי המציאות הרבודה לשנות את צבעי האריחים, להוסיף או להסיר פריטים ולהתאים את הדירה למידותיו.

 

עולם ההולוגרמות

מי שצפה בפרקי הסדרה מסע בין כוכבים, בוודאי מכיר את הטרנספורטר המשגר את האדם אל היעד הרצוי. אז נכון, טלפורטציה (העברה של עצם ממקום למקום בלי לעבור במרחב שביניהם) היא עדיין בגדר מדע בדיוני. אך ישנה טכנולוגיה אחרת המאפשרת לנו להפגיש אנשים או עצמים הנמצאים במקומות מרוחקים כאילו הם היו באותו חדר, זה לצד זה. תכירו את ההולוגרמה: מעין צילום תלת ממדי, שנוצר בתהליך הנקרא הולוגרפיה באמצעות קרני לייזר, ומעניק תחושה שמדובר באובייקט מוחשי.

השימוש בהולוגרמות מפגיש לא רק בין אנשים הנמצאים במקומות מרוחקים, אלא גם משמש כמכונת זמן ה"מקימה" אנשים לחיים. כך למשל הופקו הופעות הולוגרפיות בכיכובם של זמרים דוגמת מייקל ג'קסון וטופאק, שבהן הכוכבים היו הולוגרמות ריאליסטיות. בהולוגרמות ניתן להשתמש גם כדי להחיות סיטואציות היסטוריות לצרכים חינוכיים, או כדי ליצור מדריך שילווה אותנו ברחבי המוזיאון.

לצד שימושי ההווה, טכנולוגיית ההולוגרמות המתפתחת צפויה להוליד בהמשך פיתוחים מרגשים, דוגמת שיחת וידאו עם אנשים השוכנים במקום מרוחק, או אפילו שיחה עם אהובים שהלכו לעולמם ונראים בעזרת ההולוגרמה מוחשיים מתמיד.

המפגש בין העולם הפיזי לדיגיטלי ממשיך גם בימים אלו להוליד פיתוחים מרגשים, שישנו ללא היכר את המציאות היומיומית של כולנו. יש למה לחכות…

כותב המאמר הינו דוד בן – משה מפיק ראשי בחברת virtualion היוצרת ומפיקה חוויות מציאות מדומה, מציאות רבודה, ומיקס ריאליטי.